Svar: Slut med sut og ble

20. marts 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Charlotte

Det kan være lidt problematisk at fjerne både sut og ble samtidig og måske er det derfor du mærker at din datter reagerer med at ville have ble på igen. I har jo talt om at sutten skal væk, den skal gives til påskeharen og hun har sagt ja, men forstår ganske givet ikke hvad det reelt betyder og den usikkerhed gør, at hun naturligt gør sig lidt mindre end hun er og så reagerer hun med at ville have ble på igen ...

Med hensyn til sutten, så synes jeg at I skal lade hende beholde den, men det vil være godt at nedskæres brugen / behovet for den. Hun skal ikke have den hele tiden, hun skal kun have den når hun skal sove og det vil være rigtig fint at sutten har en fast plads, hvor den lægges om morgenen, når hun står op og så ligger den der og venter på hende, til hun skal i seng igen. At fjerne den helt fra den ene dag til den anden, tror jeg umiddelbart er lidt for tidligt :)

Med hensyn til renlighed, så lyder det faktisk som om at hun er klar og det er rigtig fint at holde fast i at hun ...

Annonce

... så vidt muligt skal på toilettet om dagen og bleen har hun kun om natten. Der skal selvfølgelig stadig være plads til uheld, det er helt okay og skal ikke medføre skæld ud men et "pyt med det". Samtidig med at I naturligvis også gerne må stille lidt krav, når I nu ved at hun ren faktisk godt kan kontrollere både vandladning og afføring.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun har jo også en alder, hvor hun naturligt prøver lidt grænser og der er ingen tvivl om at bleen er og har været en stor del af hendes liv. Det at ligge på puslebordet, kontakten der er omkring det at blive skiftet osv. skal hun jo pludselig væk fra. Og det kan hun naturligvis godt protestere lidt imod og også af den grund sige at hun vil have ble på igen ... Men her er det så super vigtigt at holde fast i at hun er super dygtig til at bruge toilettet og netop gøre dette til noget mere spændende og dejligt. F.eks. ved at I er der hos hende, som hun har bedt jer om. Det er meget fint, jeg synes det lyder som om at I tackler det fint :)

Rigtig meget held og lykke forsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år