Svar: Stå og gå selv
20. marts 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Anne
Det at lære at gå har ganske bestemte faser, hvor nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre er flere måneder om det.
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Som jeg læser dit brev, så er din datter lige nu i 3. fase. Hun går mellem møbler, men stadig kun med støtte. Hun skal være sikker på at have fat med den ene hånd, før hun slipper med den anden og balance og også mod til at slippe helt og stå frit på gulvet, har hun ikke endnu.
Det er fint det du fortæller, hun er godt igang og skal motiveres og opmuntres, så meget I kan. Pres hende ikke unødigt, det skal nok komme. Tænk over at I støtter hende bedst, ved netop at lade hende få fat med en hånd, før hun skal slippe med anden hånd og så kommer det stille og roligt hen af vejen.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske