Svar: Smider sin sut

18. marts 2010

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med jer

Det lyder som om at jeres dreng er rigtig træt om aftenen og har svært ved at finde roen og overgive sig til søvnen. Måske skulle I prøve at putte ham lidt før og så sætte jer hos ham og læse en historie, imens han så ligger i sin seng med sin sut.

Smider han sutten, så lad den ligge til I har læst videre, så han ikke automatisk får den, men naturligt må undvære. Lad sutten være og læs videre i historien, piver han, peger på sutten osv. så spørg ham hvad han vil og siger han sut, så giv ham den, men fortæl ham at han skal lægge sig ned, putte med sin sut. I sidder hos ham, passer på ham osv. Det er vigtigt at signalere at det er tid til at sove nu. Så hold fast i at han skal lægge sig ned i sin seng og I sidder så og læser lidt for ham, synger lidt eller taler om dagen der er gået.

Hvis I har en rutine med at gå fra ham og det er i den forbindelse at han smider sutten, så vil han sandsynligvis smide den fordi han ved at det får jer til at vende om, det får jer til at blive. Derfor kan det at I vælger at sidde hos ham i sig selv gøre, at han holder op med at smide med sin sut.

Hvis han smider med sin sut, fordi det er en leg for ham og han ser det som sjov, så lad være med at lege den leg. I skal signalere at det er sengetid og ikke legetid. Igen, hvis I har en rutine med at gå til og fra, så lad ham smide sutten og når I så kommer tilbage efter et par minutter, så samler I sutten op, giver ham den igen og putter atter, stille og roligt, det er sovetid nu, går ...

Annonce

... igen. Smider han sutten igen, så får han den, når I efter et par minutter vender tilbage til værelset igen.

At begynde at løfte ham ud af sengen synes jeg ikke tjener noget formål her, han vil ikke forstå hvorfor han skal det, vil ikke kunne se nogen sammenhæng og det vil ikke sende signaler om at han skal ligge i sin seng og sove, hvilket jo er det I vil have ham til.

Om natten kan I komme lidt ekstra sutter i hans seng, så han selv kan finde en sut i søvne. I kan også trække en stofble igennem sutteringen, det kan gøre det lettere for ham at finde en sut - flere sutter kan også sættes på en stofble.

I skal både dag og nat give ham sutten i hånden, så han selv tager den i munden. I skal ikke komme den i munden på ham.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han om dagen smider med sutten, så må I lade ham smide den. I princippet skal han jo slet ikke have sut i løbet af dagen - han kan få den når han skal sove til middag og om aftenen, når han puttes - men ellers skal sutten ligge og vente på sin plads. Det lyder som om at behovet for sut hos jer, generelt nok skal skæres lidt ned.

Når han er sur og smider sin sut, så er det egentlig et sundhedstegn, det er jo tegn på at han har brug for at fortælle jer, hvad han er sur over og det kan han ikke med sutten i munden. I stedet for at bruge sutten som "problemløser" så prøv i stedet at finde ud af, hvad problemet er, løs det og I har slet ikke brug for sutten :)

Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far