Svar: Smider sin sut
18. marts 2010
Alder:
23 mdr.
Hej med jer
Det lyder som om at jeres dreng er rigtig træt om aftenen og har svært ved at finde roen og overgive sig til søvnen. Måske skulle I prøve at putte ham lidt før og så sætte jer hos ham og læse en historie, imens han så ligger i sin seng med sin sut.
Smider han sutten, så lad den ligge til I har læst videre, så han ikke automatisk får den, men naturligt må undvære. Lad sutten være og læs videre i historien, piver han, peger på sutten osv. så spørg ham hvad han vil og siger han sut, så giv ham den, men fortæl ham at han skal lægge sig ned, putte med sin sut. I sidder hos ham, passer på ham osv. Det er vigtigt at signalere at det er tid til at sove nu. Så hold fast i at han skal lægge sig ned i sin seng og I sidder så og læser lidt for ham, synger lidt eller taler om dagen der er gået.
Hvis I har en rutine med at gå fra ham og det er i den forbindelse at han smider sutten, så vil han sandsynligvis smide den fordi han ved at det får jer til at vende om, det får jer til at blive. Derfor kan det at I vælger at sidde hos ham i sig selv gøre, at han holder op med at smide med sin sut.
Hvis han smider med sin sut, fordi det er en leg for ham og han ser det som sjov, så lad være med at lege den leg. I skal signalere at det er sengetid og ikke legetid. Igen, hvis I har en rutine med at gå til og fra, så lad ham smide sutten og når I så kommer tilbage efter et par minutter, så samler I sutten op, giver ham den igen og putter atter, stille og roligt, det er sovetid nu, går igen. Smider han sutten igen, så får han den, når I efter et par minutter vender tilbage til værelset igen.
At begynde at løfte ham ud af sengen synes jeg ikke tjener noget formål her, han vil ikke forstå hvorfor han skal det, vil ikke kunne se nogen sammenhæng og det vil ikke sende signaler om at han skal ligge i sin seng og sove, hvilket jo er det I vil have ham til.
Om natten kan I komme lidt ekstra sutter i hans seng, så han selv kan finde en sut i søvne. I kan også trække en stofble igennem sutteringen, det kan gøre det lettere for ham at finde en sut - flere sutter kan også sættes på en stofble.
I skal både dag og nat give ham sutten i hånden, så han selv tager den i munden. I skal ikke komme den i munden på ham.
Hvis han om dagen smider med sutten, så må I lade ham smide den. I princippet skal han jo slet ikke have sut i løbet af dagen - han kan få den når han skal sove til middag og om aftenen, når han puttes - men ellers skal sutten ligge og vente på sin plads. Det lyder som om at behovet for sut hos jer, generelt nok skal skæres lidt ned.
Når han er sur og smider sin sut, så er det egentlig et sundhedstegn, det er jo tegn på at han har brug for at fortælle jer, hvad han er sur over og det kan han ikke med sutten i munden. I stedet for at bruge sutten som "problemløser" så prøv i stedet at finde ud af, hvad problemet er, løs det og I har slet ikke brug for sutten :)
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske