Lillesøster på vej

18. marts 2010

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Lillesøster på vej

Kære Helen!

Først vil jeg starte med at sige tusind tak for det indlevende og personlige svar du sendte mig da jeg for nu næsten 7 mdr skrev til dig om at jeg var blevet gravid igen. Vi var jo begge helt i krise min mand og jeg, men sikke en rejse vi har været på det sidste halve år.

Vi er da om muligt bare blevet endnu tættere og er helt sikre på det var den rigtige beslutning vi tog da vi valgte at beholde barnet. Nu står jeg i hvert fald her højgravid, str elefant med en helt færdig baby-pige i maven på ca 2,5 kg som bare lige skal vokse sig stor og stærk de sidste uger så hun kan klare fødslen. Det er helt fantastisk vi glæder os så uendelig meget.

Spørgsmålet er hvordan vi takler det bedst iforhold til vores "store" pige, som jo stadig er så lille. Her under graviditeten er der ikke blevet lavet om på det store. Hun kan da sikkert godt se at mor er blevet lidt tyk og det er da også blevet lidt svært at lege farlig løve på gulvet, men det kan da lade sig gøre endnu. Det jeg mener er at vi ikke har lavet om på rutinerne herhjemme endnu. Burde vi det?

Jeg mener hvordan forbereder man en pige på 16 mdr på at hun skal være storesøster når hun bliver 17 mdr. Hun forstår så mange ting efterhånden. Nu skal du have bluse på, bukser på, er du tørstig, sulten osv. Siger også enormt mange ord og er rigtig god til at gøre sig forståelig, både når det drejer sig om noget hun vil have og noget hun bestemt ikke vil have. Men at forklare hende at nu kommer lillesøster snart og så må du dele mor og far med hende det kan hun jo slet, slet ikke forholde sig til.

Vi kan godt mærke at hun har en lidt svær alder lige nu. Der skal ikke meget til før hendes verden, som ellers lige for et øjeblik siden var helt fantastisk og fuld af grin og smil, vælter og bliver helt fordærdelig fordi hun ...

Annonce

... ikke lige kan få kiks når vi skal til at spise aftensmad eller far kysser mor!!! Ja mor skal man altså helst have eneret til =). Lille bønnespire. Jeg kan da godt få en lille klump i halsen over hvordan det da skal gå når jeg skal sidde og amme lillesøster, og kan da også mærke at familie og venner tænker det samme, men de holder pænt mund.

M. kommer stadig i vuggestue hver dag også selv om jeg nu går herhjemme på barsel. Jeg afleverer hende når de spiser frugt deromme om formiddagen og henter hende igen kl halv 3 når hun har sovet middagssøvn og lige har nået at lege lidt efter. Jeg oplever at det er blevet sværere at aflevere hende, hun klamrer sig til mig og vil ikke rigtig give slip, og pædagogerne siger også at hun er lidt stille deromme. Vil gerne putte med de voksne og sidder meget og observerer. Er ikke rigtig ked af det men heller ikke rigtig glad. Bare stille og eftertænksom.

Tænker om hun mon kan fornemme at der snart kommer til at ske en omvæltning herhjemme eller om det er en helt naturlig del af hendes udvikling?

Jeg synes det er MEGET fristende at beholde hende herhjemme. Hun er simpelthen så glad når jeg kommer og henter hende at hun næsten er ved at falde over sine egne ben, eller falde ned af stolen, men tænker også at det bedste for hende er at komme om til den vante hverdag og hendes små venner og pædagogerne som holder så meget af hende?? Hvad tænker du?

Jeg tænker jo også at når lillesøster først er her har hun jo også krav på noget tid uden M. som kun er hendes så hende og jeg også kan få en tæt relation. Men synes bare det er så svært at gå herhjemme og tænke på at M ikke griner og har det sjovt når nu vi kunne have det sjovt sammen herhjemme... Kan du følge mig?

Jeg glæder mig til at få lidt tanker og gode råd tilbage. TAK.

Med venlig hilsen
S.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder