Svar: Når barslen er slut - ny primærperson til baby
11. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Ingrid og Maries mor
Børn har normalt både mor og far som primære omsorgspersoner og vil naturligt derfor kunne passes lige så godt af den ene som den anden. Det betyder ikke at I ikke hver især tilfører jeres døtre noget forskelligt, for det gør I og det har de også brug for. De har brug for netop den styrke der ligger i forskellighed og I vil gøre tingene forskelligt f.eks. fordi du er kvinde, det er døtre I har og far er en mand.
Det er vigtigt at gøre sig klart at det ene ikke er bedre end det andet, det er ikke en konkurrence og du skal prøve at se det som en gave, at jeres piger netop får den ekstra demension med, at blive knyttet lidt ekstra til deres far, fordi han nu skal være mere hjemme. Det betyder ikke at forholdet til dig bliver mindre nært, eller går mere i stykker, det vil blot berige, at de (og især den yngste) får lidt ekstra af far.
Der vil stadig være situationer, hvor de naturligt vil søge dig, fordi du er mor, er kvinde og måske står for det mere omsorgsfulde - så når det handler om følelser og tanker, om det som måske er svært at sætte ord på - ja så kommer de måske mere til mor. Men når det drejer sig om at få lov til ting, prøve lidt grænser, konkurrere eller gøre voldsommere ting - ja så vil de nok henvende sig mere til far. Selvom vi nu er i 2010 så er der stadig lidt kønsopdeling og forskellige roller alt efter om man er mor eller far.
Marie vil naturligt være glad og tryg ved at blive passet af far, men det betyder ikke at hun ikke kan reagere på at du pludselig er mere væk hjemmefra. Hun vil jo ikke kunne forstå hvor du er henne og vil ikke kunne forstå en evt. forklaring. Derfor vil hun naturligt også savne dig og vil også derfor i en periode kunne virke mere tryghedssøgende og vil helst sidde på dit skød, bæres af dig osv. Det kan dog også godt være at hun vil reagere modsat, vil klynge sig til far og næsten protestere over at du kommer og vil tage hende - denne afvisning opstår ofte, fordi hun ligesom vil markere at hun ikke synes det er okay at du pludselig går fra hende og hun ikke ved hvor du er eller hvornår du kommer igen. Man kan altså opleve begge reaktioner og det er helt normalt.
En tredie mulighed er naturligvis at hun slet ikke virker til at lade sig påvirke af situationen, hun tager det hele med ophøjet ro og det er selvfølgelig også fint. Med børn i denne alder ved man aldrig helt, hvad reaktion man skal forvente :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke til jer alle fire :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske