Svar: Når barslen er slut - ny primærperson til baby

11. marts 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Ingrid og Maries mor

Børn har normalt både mor og far som primære omsorgspersoner og vil naturligt derfor kunne passes lige så godt af den ene som den anden. Det betyder ikke at I ikke hver især tilfører jeres døtre noget forskelligt, for det gør I og det har de også brug for. De har brug for netop den styrke der ligger i forskellighed og I vil gøre tingene forskelligt f.eks. fordi du er kvinde, det er døtre I har og far er en mand.

Det er vigtigt at gøre sig klart at det ene ikke er bedre end det andet, det er ikke en konkurrence og du skal prøve at se det som en gave, at jeres piger netop får den ekstra demension med, at blive knyttet lidt ekstra til deres far, fordi han nu skal være mere hjemme. Det betyder ikke at forholdet til dig bliver mindre nært, eller går mere i stykker, det vil blot berige, at de (og især den yngste) får lidt ekstra af far.

Der vil stadig være situationer, hvor de naturligt vil søge dig, fordi du er mor, er kvinde og måske står for det mere omsorgsfulde - så når det handler om følelser og tanker, om det som måske er svært at sætte ord på - ja så kommer de måske mere til mor. Men når det drejer sig om at få lov til ting, prøve lidt grænser, konkurrere eller gøre voldsommere ting - ja så vil de nok henvende ...

Annonce

... sig mere til far. Selvom vi nu er i 2010 så er der stadig lidt kønsopdeling og forskellige roller alt efter om man er mor eller far.

Marie vil naturligt være glad og tryg ved at blive passet af far, men det betyder ikke at hun ikke kan reagere på at du pludselig er mere væk hjemmefra. Hun vil jo ikke kunne forstå hvor du er henne og vil ikke kunne forstå en evt. forklaring. Derfor vil hun naturligt også savne dig og vil også derfor i en periode kunne virke mere tryghedssøgende og vil helst sidde på dit skød, bæres af dig osv. Det kan dog også godt være at hun vil reagere modsat, vil klynge sig til far og næsten protestere over at du kommer og vil tage hende - denne afvisning opstår ofte, fordi hun ligesom vil markere at hun ikke synes det er okay at du pludselig går fra hende og hun ikke ved hvor du er eller hvornår du kommer igen. Man kan altså opleve begge reaktioner og det er helt normalt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

En tredie mulighed er naturligvis at hun slet ikke virker til at lade sig påvirke af situationen, hun tager det hele med ophøjet ro og det er selvfølgelig også fint. Med børn i denne alder ved man aldrig helt, hvad reaktion man skal forvente :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke til jer alle fire :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor