Når barslen er slut - ny primærperson til baby

11. marts 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Når barslen er slut - ny primærperson til baby

Kære Helen

Jeg har gået og tumlet med et spørgsmål de sidste par uger, som jeg gerne vil have dit input på.

Min barsel lakker nu mod enden - om tre uger skal jeg tilbage på arbejdet. Vores datter Marie vil da være 7 mdr. og en uge gammel. I stedet er det Maries far, der skal gå hjemme med hende de næste tre måneder - typisk - jeg får kolikturene, han får foråret, og den sjove tid med rugbrødshapsere, etc - men sådan er det :)

Mit spørgsmål går på, hvad sker der for sådan en lille størrelse, når der pludselig sker et skift i primærperson? Hendes far er superengageret, og meget på ift. hende, men er i sagens natur mest sammen med hende om aftenen, og i weekenden.

Samtidigt har vi et nok meget typisk mønster i vores familie - det ...

Annonce

... er mor der krammer og trøster, og det er far der leger vildt - sådan lidt firkantet sat op. Jeg gik hjemme i knapt et år med vores store pige, og det betyder at vi har et meget nært forhold - hvad hun dog også har med sin far.

Men hvordan vil Marie mon reagere på dette skifte i begyndelsen af separationsfasen? Vil hun være glad, bare der er en hun kender og føler sig tryg ved, eller kan jeg forvente en vis periode med uro hos hende? Og så må jeg tilstå at jeg også spekulerer på hvad det gør ved mit forhold til hende - vil vi mon få et lige så nært forhold, som jeg har til hendes søster, når jeg nu ikke har været så længe hjemme ved hende?

Tør du give et bud på mine spørgsmål?

På forhånd tak.

Bedste hilsner
Ingrid og Maries mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig