Brev:
Når barslen er slut - ny primærperson til baby
11. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Når barslen er slut - ny primærperson til baby
Kære Helen
Jeg har gået og tumlet med et spørgsmål de sidste par uger, som jeg gerne vil have dit input på.
Min barsel lakker nu mod enden - om tre uger skal jeg tilbage på arbejdet. Vores datter Marie vil da være 7 mdr. og en uge gammel. I stedet er det Maries far, der skal gå hjemme med hende de næste tre måneder - typisk - jeg får kolikturene, han får foråret, og den sjove tid med rugbrødshapsere, etc - men sådan er det :)
Mit spørgsmål går på, hvad sker der for sådan en lille størrelse, når der pludselig sker et skift i primærperson? Hendes far er superengageret, og meget på ift. hende, men er i sagens natur mest sammen med hende om aftenen, og i weekenden.
Samtidigt har vi et nok meget typisk mønster i vores familie - det er mor der krammer og trøster, og det er far der leger vildt - sådan lidt firkantet sat op. Jeg gik hjemme i knapt et år med vores store pige, og det betyder at vi har et meget nært forhold - hvad hun dog også har med sin far.
Men hvordan vil Marie mon reagere på dette skifte i begyndelsen af separationsfasen? Vil hun være glad, bare der er en hun kender og føler sig tryg ved, eller kan jeg forvente en vis periode med uro hos hende? Og så må jeg tilstå at jeg også spekulerer på hvad det gør ved mit forhold til hende - vil vi mon få et lige så nært forhold, som jeg har til hendes søster, når jeg nu ikke har været så længe hjemme ved hende?
Tør du give et bud på mine spørgsmål?
På forhånd tak.
Bedste hilsner
Ingrid og Maries mor