Svar: Motorik og dagpleje

8. marts 2010

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Pigens mor

Carte Blanche til at svare på det væsentligste er en rigtig dejligt ting - tak for det :) Men jeg skal nu nok forsøge at komme rundt omkring det hele ...

Det som umiddelbart falder mig i øjnene når jeg læser din beskrivelse af din datter er, at hun lyder til at have udviklet sig en del de sidste par måneder. Det lyder som om at der virkelig er sket noget både motorisk og sprogligt. Det er rigtig dejligt, det er jo det I skal holde fast i - at hun netop udvikler sig hele tiden, også selvom I synes hun er lidt senere til visse ting sammenlignet med gennemsnittet.

I skal også huske på at netop når man taler om milepæle og hvornår børn kan hvad, så er der tale om gennemsnit og det betyder at nogle børn vil kunne ting meget hurtigt, andre meget sent og gennemsnittet er så børnene i midten. Det normale har altså meget vide rammer.

At I lige nu har aftalt at dagplejer giver hende flyverdragt på, når I henter hende er okay, hvis det gør at afhentningen foregår stille og roligt på den måde. Det I skal sikre jer er naturligtvis at hun ikke står og venter i sin dragt, hvis I nu f.eks. er forsinkede en dag - men det lyder som om at hun først får tøjet på, når I er i opgangen og det er rigtig fint. Der er sandsynligvis tale om en overgang og lige nu er det fint at prioritere at afhentningen forløber hyggeligt for alle parter.

Det er super at inddrage hende i de daglige og praktiske gøremål, som at være med i køkkenet. Hun kan også dække bord, hun kan komme udskårne grøntsager i salatskålen og hun kan sætte skålen på middagbordet derefter. Jo mere hun er med, jo bedre er det - det forebygger også kræsenhed at få lov til at være med i køkkenet fra man er lille :)

Det er let for hende at kravle op, men hun kan endnu ikke selv kravle ned. Hun kan vende sig på sofaen og skubbe sig baglæns ud over kanten, men at kravle ned over flere trin er meget svært. Samtidig har hun ikke fornemmelse for farer, så hun forstår ikke når hun klatrer højt op, for meget hun reelt kan slå sig, hvis hun falder ned. Børn i denne alder vil ofte fuldstændig uden frygt træde ud over skammelens øverste trin og tro at de gribes eller falder uden problemer ...

Derfor er det rigtig vigtigt at I er opmærksomme og er der for hende, når hun pludselig bevæger sig op i højder hun ikke har styr over. Hun må meget gerne gøre det, men I skal passe på hende. De fleste børn vil omkring 1½ års alderen nyde at kunne kravle op på den høje stol selv og har i en model som trip-trap vil det være super at fjerne bøjlen og lade hende selv kravle op på stolens trin og videre op på sædet.

At hun har brug for at se verden lidt mere an er helt naturligt i denne alder. mange børn gemmer sig lidt bag mors bukseben og holder rigtig godt fat der og nærmer nogen sig for hurtigt eller virker lidt for pågående, så græder hun eller vil løftes op ... det er normalt. Det bedste du her kan gøre er at motivere hende til at være lidt med ved at vise hende vejen. Lad hende sidde på dit skød imens du spiller på nogle af instrumenterne, lad hende se hvordan du gør, lad hende spejle sig i dig og på den måde motivere hende til at prøve lidt selv. Det er vigtigt at du ikke presser hende. Lad være med at sige "prøv at se den anden pige, hvad hun kan" eller "du kan da også løbe hen og lege med de andre børn" - det vil give hende følelsen af at være forkert. Vis hende vejen i stedet ved at gå med hende ...

Annonce

... og være der for hende :)

Svømning er godt, det hjælper hende til at bevæge sig på nye måder fordi hun er vægtløs. En lille badering som hun har om livet vil holde hende oppe og samtidig give hende mulighed for at bevæge sine ben. Du kan holde hende i hånden og trække hende igennem vandet, det vil være med til at styrke hendes balance, hvilket er vigtigt i forhold til det mod hun skal etablere for at lære at gå selv.

Hold hende også tæt ind til dig med overkroppen og lad hendes ben sparke imens I flyder (du går) baglæns på ryggen. Hvis du siger "sparke, sparke, sparke" vil hun gøre det, når hun har lært hvad det ord betyder. Du kan låne bøger om babysvømning på biblioteket, se efter bøger som også indeholder øvelser til børn over 1 år.

Jeres datter har brug for mod, for at turde slippe og gå selv. Det tager ofte lidt tid lige at blive modig nok. Men hun er godt på vej nu :) Når hun ikke er vil med at gynge og tumle meget, så er det sandsynligvis fordi hendes balancecenter er lidt umodent og derfor er det super godt at I har fået en tid hos en fysioterapeut, som kan give jer lidt øvelser og vurdere jeres datter. Det er rigtig godt!

Selvværd styrker du ved at elske hende som hun er og ved at lade hende vide af hun er fantastisk fordi hun er lige den hun er og ingen kan nogensinde tage hendes plads :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes I skal tale med fysioterapeuten om hvorvidt det kan være hensigtsmæssigt at skifte til vuggestue, netop fordi det kan have betydning for hvordan jeres datters motoriske udvikling støttes. Netop i jeres situation kunne jeg måske godt forestille mig at en vuggestue ville være godt og hvis I har tilbud om dette, så synes jeg I skal overveje det ...

Det siger jeg fordi I for det første fortæller at dagplejer ikke har mulighed for at være på gulvet hos børnene og I fortæller også at hun bor i lejlighed (jvf. at I venter i opgangen). Det betyder at børnene ikke kommer ud hver dag og jeres datter vil netop have godt af at komme ud, for at få styrket sin motorik. Det er vigtigt at hun kommer ud at gå udenfor, at hun prøver at gå op og ned af bakker, går op på en snedrive og hopper ned fra den, at hun prøver at balancere på en træstub, at hun gynger, kravler op på en lille rutsjebane osv. og finder ud af at hun skal hen over for at komme ned. Alt dette er vigtigt for hendes motoriske udvikling og det lyder som om at I vil kunne få dette mere i en vuggestue end hvor hun er lige nu.

Jeg ser ikke umiddelbart problemer i at hun i en periode måske vil være den ældste. Det vil hun kunne lære meget af og det er udmærket at børn prøver at være både ældst og yngst i en børneflok - det lærer dem at tage hensyn til hinanden og give plads til andre. Når hun på et tidspunkt skal starte i børnehave vil hun naturligt være den yngste og så kan det være godt at hun også har prøvet at være ældst inden ...

At det vil være noget andet og at overgangen kan blive svær, det er rigtigt. Men hvordan det går ved man jo aldrig før man prøver det og der er jo uddannet personale i vuggestuen, som man må formode er i stand til at tage sig af de ting som måtte komme :) At hun er tilbageholden til rytmik tror jeg ikke hænger sammen med at hun går i dagpleje, det er nok snarere hendes natur og så hænger det sammen med den alder hun har lige nu.

Jeg håber du hermed har fået en masse overvejelser med på vej, som hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder