Motorik og dagpleje

8. marts 2010

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Motorik og dagpleje

Kære Helen

Tak for dit svar sidst vedr. min datters udvikling. Det gav mig et godt indblik i, hvor omfattende en proces det egentlig er for et lille barn at lære at gå! :-) Jeg tror da også, at det nok skal lykkes for vores datter på et tidspunkt, men jeg vil dog alligevel godt lige vende den aktuelle situation med dig.

Vores datter er nu snart 17 mdr. gammel og der er den seneste måned sket en masse med hende - især er hendes egen vilje for alvor kommet op til overfladen! Vi har stadig udfordringer
med f.eks. bleskift, men prøver at indgå forskellige kompromisser, som du foreslog - f.eks. ved at skifte stående indimellem, og det går også lidt bedre.

Vi har imidlertid fået en ny udfordring, nemlig at få hende i flyverdragt, når hun bliver hentet i dagplejen. Det vil hun SLET ikke, så løsningen er pt. blevet (på dagplejerens initiativ - og efter at vi har prøvet diverse afledningsmanøvrer m.m. uden større held), at dagplejemoderen giver hende overtøj på, mens vi venter i opgangen. På den måde undgår vi skrig og skrål - som jo ikke er sjovt for nogen af os (især har det påvirket mig meget, da jeg har oplevet det som om, at min datter hellere ville blive hos dagplejemoderen end at komme med mig hjem..), men det virker også lidt mærkeligt... Kan det virkelig være nødvendigt at gøre sådan? Hvad mener du om løsningen?

Dagplejemoderen siger, at det nok bare er en periode, hvor vores datter har det sådan og at hun har prøvet det med andre børn før.

Nå, men til trods for disse udfordringer er vores datter en skøn, sjov, glad og kærlig pige. Finmotorisk er hun rigtig godt med - spiser fint med gaffel og ske (hvis hun har lyst), drikker fint af kop og kan selv hælde mælk og vand op, skære agurker (med meget opsyn!), leger så småt med lego m.v. Vi prøver at inddrage hende så meget som muligt i madlavning m.m. og hun elsker at sidde længe på køkkenbordet og hælde ting og sager op i skåle m.v. - det er vel ok, så længe det er under opsyn?

Rent sprogligt går det også så småt fremad - hun forsøger sig i hvert tilfælde med flere og flere lyde, og vi prøver at opmuntre hende så godt vi kan. Hun er desværre ikke så begejstret for at kigge i bøger i særlig lang tid ad gangen, så vi prøver i stedet at tale til/med hende om ting i rummet, hvad vi gør osv.

Vores største udfordring er dog stadig (grov)motorikken, og helt konkret; at hjælpe hende igang med at gå. Hun er blevet meget begejstret for at kravle op og ned ad ting - især fra en skammel og op i vindueskarmen (1/2 meter oppe), og kan selv komme ned igen (selv om det er sjovere at få lov at hoppe ned i vores favn).

Jeg vil gerne støtte hende i at være modig, og bruge sig selv noget mere rent fysisk, og synes derfor godt at vi kan have skamlen stående og bruge den til leg m.v., men omvendt ønsker vi heller ikke at hun skal falde ned eller at vi skal holde hende under opsyn konstant. Hvad mener du? Har du evt. et andet forslag til kravle-op lege/genstande? Højstolen kan hun ikke rigtigt komme op på, men vi har overvejet at fjerne bøjlen for at gøre det lettere for hende.

Jeg går til rytmik med hende én gang om ugen, for netop at prøve at få hende mere igang rent motorisk, men hun holder sig meget til mig, når vi er der, og vil ikke rigtig deltage i legene. Først når timen er ved at være slut ...

Annonce

... begynder hun at "tø" op og vise interesse for de andre børn, musikinstrumenterne m.m., men hun observerer generelt mere end hun deltager. Er det normalt? Jeg synes det er en udfordring at gå der med hende, når hun bare vil sidde på armen (helst med sutten)- og når de andre børn er glade og hopper rundt, men jeg håber på, at det måske blive bedre hen ad vejen...

Jeg har læst et sted, at du også anbefaler svømning, men vores datter har været meget forkølet, så det har vi nedprioriteret. Men måske forkølelse ikke er en hindring for at gå i svømmehallen? Hvilke øvelser kunne vi med fordel lave med hende i svømmehallen?

Mht. at komme til at gå, er status for vores datter p.t. følgende: Hun kan nu gå med støtte fra én voksenhånd (før var det to) - gerne tæt på møbler eller væggen, som hun så støtter sig lidt til. Hun går også gerne rundt om os, hvis vi sidder på gulvet, men skal hun gå fra f.eks. en stol til en anden, foretrækker hun at kravle (stadig med den lidt mærkelige krabbe/kravlegang). Vi prøver at tumle og gynge meget med hende, men hun er ikke vild med det særlig lang tid ad gangen - og vil som regel kun gynge, hvis vi laver sjov samtidigt..

Vi har via kommunen aftalt tid hos en fysioterapeut for at få vurderet vores datters motorik - om hun er hypermobil m.m., og jeg ser frem til at høre en fagpersons vurdering af situationen.

Det er ikke fordi jeg egentlig tror, at vores datter fejler noget rent fysisk, men det vil være rart at få af vide, om alt er ok - og evt. få nogle øvelser, så vi bedre kan støtte hende. Jeg kan ikke lade være med at være bekymret for, om det mon kan gå ud over hendes selvværd, at hun ikke kan komme rundt på samme måde som andre hun omgås - men det er måske ikke umiddelbart tilfældet?

En sidste overvejelse, jeg gerne vil dele med dig er, at jeg/vi overvejer, om vi skal skifte fra dagpleje til vuggestue (hvor vi står højt på ventelisten). Vi er egentlig glade for dagplejemoderen, og det er vores datter også (kan dog godt græde ved aflevering, men det er mest i morsyge perioder), men pga. dagplejemoderens fysik kan hun ikke lege på gulvet med børnene og dermed måske heller ikke så godt hjælpe til med motorikøvelser m.m.

Derudover fungerer vores kommunikation med dagplejemoderen ikke altid lige godt (det er svært at få oplyst, hvad de har lavet om dagen - det er som om, at hun føler vi anklager hende, selv om vi bare spørger af nysgerrighed), ligesom jeg generelt savner, at de kommer mere ud (de har næsten ikke været udenfor i hele vinterhalvåret), laver lidt flere ting m.v. Jeg frygter også lidt, hvordan det bliver, når vores datter på et tidspunkt bliver den ældste i børnegruppen, lige som jeg overvejer, om hun mon vil blive stimuleret nok i en dagpleje, når hun er 2 år.

Samtidig vil jeg selvfølgelig nødigt udsætte vores datter for et unødigt og evt. voldsomt skift, hvis hun egentlig trives ok?
Men hendes tilbageholdenhed -f.eks. til rytmik- kan måske også hænge sammen med at hun til dagligt er et lille trygt miljø, som dagplejen jo er? Her vil overgangen til børnehave vel også være voldsommere?
Hvad tænker du?

Jeg ved godt, at det var mange spørgsmål på én gang, men jeg håber at du kan hitte rede i det hele; ellers har du også carte blanche til at svare på de væsentligste. :-)

Venlig hilsen
Pigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39