Svar: Onani
3. marts 2010
Alder:
19 mdr.
Kære Lillepigens mor og far
Det er som du skriver helt normalt at små børn onanerer. De fleste børn begynder på det omkring 2 års alderen, fordi de der begynder at interessere sig mere for deres køn generelt og derfor også naturligt begynder at undersøge deres kønsorganer. Men også både mindre og større børn kan sagtens onanere og når de gør det, er det naturligvis fordi de føler det dejligt og naturligt.
Jeres datter har gjort det længe og jeg får på fornemmelsen at hun ligesom er kommet ind i en vane, hvor hun gør det. Det lyder lidt som om at hun gør det, når hun sidder og keder sig lidt eller når det er de mere trivielle og dagligdagsting som sker. Hvis noget er for kedeligt og trivielt, så kan hun skabe følelsen af noget rart ved at onanere.
Selvom hun skal have lov til at udforske sig selv på denne måde og vokse op med et naturligt forhold til sin seksualitet, så synes jeg I er nødt til at prøve at aflede hende og gøre det lidt sværere for hende, når hun gør det så meget som hun gør. Det er derfor rigtig godt at I nu har taget bøjlen af trip-trapstolen, ligesom I også må prøve at tale med hende osv. så hun bliver distraheret og "glemmer" det.
Jeg tror desværre ikke at hun med den alder hun har, vil kunne forstå, hvad det er hun gør forkert, når og hvis I siger "nej!" og sætter hende ned fra bordet. Men modsat, hvis hun konsekvent onanerer, hver gang I skal sidde og spise, så synes jeg faktisk at I er nødt til at prøve denne model. Hun skal jo på sigt lære at det er okay at røre og tilfredsstille sig selv, men det skal være når man er alene på sit værelse og ikke ved spisebordet.
I skal altså prøve at finde en balance, for hun har ikke brug for at onanere flere gange dagligt og det er fornuftigt at I afleder hende og får den måde at nyde på til at trænge i baggrunden. I stedet skal hun så have alternativer, som er ligeså gode, ja faktisk bedre for hende. Og det kan være alt lige fra mad i hånden, nyt og spændende legetøj og at I tumler med hende, kilder hende, leger en løve der spiser hende osv. så hun på en ny måde mærker sig selv.
Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske