Svar: Onani

3. marts 2010

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lillepigens mor og far

Det er som du skriver helt normalt at små børn onanerer. De fleste børn begynder på det omkring 2 års alderen, fordi de der begynder at interessere sig mere for deres køn generelt og derfor også naturligt begynder at undersøge deres kønsorganer. Men også både mindre og større børn kan sagtens onanere og når de gør det, er det naturligvis fordi de føler det dejligt og naturligt.

Jeres datter har gjort det længe og jeg får på fornemmelsen at hun ligesom er kommet ind i en vane, hvor hun gør det. Det lyder lidt som om at hun gør det, når hun sidder og keder sig lidt eller når det er de mere trivielle og dagligdagsting som sker. Hvis noget er for kedeligt og trivielt, så kan hun skabe følelsen af noget rart ved at onanere.

Selvom hun skal have lov til at udforske sig selv på denne måde og vokse op med et naturligt forhold til sin seksualitet, så synes jeg I er nødt til at prøve at aflede hende og gøre det lidt sværere for hende, når hun gør det så meget som hun gør. Det er derfor rigtig godt at I nu har taget bøjlen af ...

Annonce

... trip-trapstolen, ligesom I også må prøve at tale med hende osv. så hun bliver distraheret og "glemmer" det.

Jeg tror desværre ikke at hun med den alder hun har, vil kunne forstå, hvad det er hun gør forkert, når og hvis I siger "nej!" og sætter hende ned fra bordet. Men modsat, hvis hun konsekvent onanerer, hver gang I skal sidde og spise, så synes jeg faktisk at I er nødt til at prøve denne model. Hun skal jo på sigt lære at det er okay at røre og tilfredsstille sig selv, men det skal være når man er alene på sit værelse og ikke ved spisebordet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I skal altså prøve at finde en balance, for hun har ikke brug for at onanere flere gange dagligt og det er fornuftigt at I afleder hende og får den måde at nyde på til at trænge i baggrunden. I stedet skal hun så have alternativer, som er ligeså gode, ja faktisk bedre for hende. Og det kan være alt lige fra mad i hånden, nyt og spændende legetøj og at I tumler med hende, kilder hende, leger en løve der spiser hende osv. så hun på en ny måde mærker sig selv.

Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor