Brev:
Onani
3. marts 2010
Alder:
19 mdr.
Onani
Hej Helen
Vi har en dejlig datter på 19 måneder, som er fuld af krudt i røven og snakker på livet løs. Hun er rigtig glad for sin dagplejer og udvikler sig rigtig fint. Vores største problem er, at hun siden hun var 10 måneder har onaneret. Vi har altid tumlet meget inde i vores seng, hvor vi kilder hende, triller osv. Det var her hun som 10 måneder gammel begyndte at onanerer ved at samle benene rundt om bleen, så den bliver trykket lidt ind.
Vi spurgte lægen og sundhedsplejersken om det og fik at vide det nok skulle gå over, og at vi skulle aflede hendes opmærksomhed.
I løbet af det sidste halve år har det ændret sig, så hun nu gør det i sin autostol og højstol. På det seneste er hun også begyndt at gøre det, når hun sidder på skødet af en eller når hun bæres. Hun gør det ikke mere i sin seng eller vores.
Det værste er i højstolen, da det fjerner hendes opmærksom fra det vi er i gang med, og det er ikke rart, når man har gæster eller er i byen! Hvis hun er begyndt på det vil hun ikke væk fra stolen, fordi hun tydeligvis nyder det. Hun gør det både hjemme og ved dagplejeren.
Vi kan nogle gange distraere hende, så hun ikke begynder, men så skal vi snakke til hende hele tiden.
Vi har lige taget bøjlen af trip trap stolen, hvilket gør det lidt sværere for hende.
Mit spørgsmål går på, om vi skal sige "nej det må man ikke gøre her, men kun inde i din egen seng" og så flytte hende ned på gulvet. Er i tvivl om hun forstår, hvad det er hun ikke må. I bilen kan vi jo ikke rigtig gøre noget. Samtidig er det jo rigtig besværligt, hvis man skal afbryde hende i at spise, for at sætte hende ned på gulvet. Men det er måske nødvendigt i en periode.
Synes det er rigtig svært at se på, at hun gør det. Det virker helt forkert, når hun ikke er ældre, selvom jeg godt ved det ikke er den samme lyst følelse som voksne får.
Håber du kan komme med et par gode råd.
Venlig hilsen
Lillepigens mor og far