Svar: Min dreng kan hverken kravle eller komme op og sidde ved egen hjælp

2. marts 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lotte

Man er nødt til at se din dreng, for at kunne vurdere hans motoriske udvikling rigtigt og jeg synes det lyder helt relevant at du får ham vurderet. I første omgang af din læge, som så vil kunne vurdere, hvorvidt I skal henvises til fysioterapeut eller andet.

Et barn på 11 måneder, skal stå med strakte ben, kunne hoppe når man holder dem om livet, vende, trille, krybe over gulvet. Han behøver ikke kravle, men han skal motorisk være igang og bruge sig selv for at komme op og komme fremad. Man ville normalt også forvente at et barn på 11 måneder rejste sig ved ting - altså kunne hive sig op at stå ...

Annonce

... f.eks. ved tremmerne i sengen og de fleste vil også med støtte kunne gå rundt ved ting.

Som sagt kan jeg ikke se din dreng, men hvis han slet ikke prøver at rejse sig eller vende sig og i det hele taget ikke virker til at bruge sine ben, så synes jeg du skal få lægen til at kigge på ham :) Måske er han bare lidt mere magelig end de fleste og nyder hvis I hjælper ham i stedet for at prøve selv - disse børn findes jo også - men jeg synes du bør tale med lægen om det for en sikkerheds skyld.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Rigtig meget held og lykke - og du må meget gerne give mig en tilbagemelding på hvordan det går.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.