Svar: Min dreng kan hverken kravle eller komme op og sidde ved egen hjælp
2. marts 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Lotte
Man er nødt til at se din dreng, for at kunne vurdere hans motoriske udvikling rigtigt og jeg synes det lyder helt relevant at du får ham vurderet. I første omgang af din læge, som så vil kunne vurdere, hvorvidt I skal henvises til fysioterapeut eller andet.
Et barn på 11 måneder, skal stå med strakte ben, kunne hoppe når man holder dem om livet, vende, trille, krybe over gulvet. Han behøver ikke kravle, men han skal motorisk være igang og bruge sig selv for at komme op og komme fremad. Man ville normalt også forvente at et barn på 11 måneder rejste sig ved ting - altså kunne hive sig op at stå f.eks. ved tremmerne i sengen og de fleste vil også med støtte kunne gå rundt ved ting.
Som sagt kan jeg ikke se din dreng, men hvis han slet ikke prøver at rejse sig eller vende sig og i det hele taget ikke virker til at bruge sine ben, så synes jeg du skal få lægen til at kigge på ham :) Måske er han bare lidt mere magelig end de fleste og nyder hvis I hjælper ham i stedet for at prøve selv - disse børn findes jo også - men jeg synes du bør tale med lægen om det for en sikkerheds skyld.
Rigtig meget held og lykke - og du må meget gerne give mig en tilbagemelding på hvordan det går.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske