Svar: Vilde ben!
2. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Lone
Det er ganske normal adfærd for børn i din datters alder at ville bruge sine ben, men om din datter gør det 'unormalt meget' er man nødt til at se hende for at vurdere og du kan naturligvis tale med din læge om det :)
Når hun spjætter og sparker med benene i skråstolen, så er det sandsynligvis fordi det får stolen til at gynge og det er i en sådan stol netop ben og mavemuskler der trænes ... Det er rigtig godt at hun er interesseret i at stå op og støtter på benene, ligesom hun også gerne må gøre hoppebevægelser, når I holder hende om livet (hun må ikke sidde i en hoppegynge). Når hun sparker med benene på gulvet, så er det for at bevæge sig, både for at kunne vende og dreje sig, trille om på siden, dreje om sin egen akse og også for stille og roligt at begynde at kunne sparke fra og krybe over gulvet.
Når hun sparker på puslebordet, så er det fordi det giver ekstra bevægelsesfrihed at få bleen af og hun vil sikkert også gerne hjælpe lidt til. Samtidig har hun en alder nu, hvor hun godt må løfte sine ben og tage fat i sine tæer, evt. få tæerne helt i munden - så ja, benene bruges generelt meget :)
Der er således masser af grunde til at din datter spjætter og spaker som hun gør og det behøver på ingen måde at have noget med ADHD-problematik at gøre. Hun er som du skriver, også alt for lille til at man kan sætte en sådan diagnose.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske