Brev:
Vilde ben!
2. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Vilde ben!
Kære Helen,
Vores første datter er nu knap 6 måneder, og hun har længe - ja nærmest altid - haft en tendens til helt vilde benspjæt. Ja umiddelbart tænker vi at det er meget normalt for en generelt glad baby, men grunden til vi er lidt usikre på hvor normalt det er skyldes, at det er tiltagende, og nu spjætter hun simpelthen helt vildt og KONSTANT med de ben fra hun står op til hun skal sove, uanset om hun er på legetæppe, i højstol, på puslebordet, i skråstol.
Hun sidder på intet tidspunkt roligt i f.eks. skråstolen. Med undtagelse af flasken midt om natten er det altid meget svært at give hende flaske (hun får MME + lidt mos og grød), da hun vrider og vender sig hele tiden i vores arme, fægter rundt og sparke.
Der er DAMP (eller ADHD som det hedder i dag) i min mands nære familie, og efter hvad jeg er blevet oplyst af ADHD-foreningen er det meget arveligt. Derfor er vi nu ret opmærksomme på al den konstante aktivitet med de ben. Jeg ved godt, at du naturligvis ikke kan sætte diagnose på om hun evt. skulle have ADHD (og det kan man vel næppe heller konstatere før omkring skolealderen) men vi vil dog godt lige høre, hvor almindeligt det er, at en baby spjætter SÅ meget?!? Hun vil ellers gerne stå op, bryder sig ikke så meget om at sidde, ruller sjældent på eget initiativ.
Jeg ved at ADHD-børn finder indre ro ved konstant fysisk aktivitet, ved f.eks. at pille ved ting, hoppe eller køre rundt på stolen og tænker derfor om det mon kan være det samme, som vores datter oplever? Hun sidder faktisk aldrig bare stille og kigger? Mener du, det er normal adfærd for en baby i hendes alder?
Mange hilsner og tak for dine konstruktive svar,
Lone