Vilde ben!

2. marts 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Vilde ben!

Kære Helen,

Vores første datter er nu knap 6 måneder, og hun har længe - ja nærmest altid - haft en tendens til helt vilde benspjæt. Ja umiddelbart tænker vi at det er meget normalt for en generelt glad baby, men grunden til vi er lidt usikre på hvor normalt det er skyldes, at det er tiltagende, og nu spjætter hun simpelthen helt vildt og KONSTANT med de ben fra hun står op til hun skal sove, uanset om hun er på legetæppe, i højstol, på puslebordet, i skråstol.

Hun sidder på intet tidspunkt roligt i f.eks. skråstolen. Med undtagelse af flasken midt om natten er det altid meget svært at give hende flaske (hun får MME + lidt mos og grød), da hun vrider og vender sig hele tiden i vores arme, fægter rundt og sparke.

Der er DAMP (eller ADHD som det hedder i dag) i min mands nære familie, og efter hvad jeg er blevet ...

Annonce

... oplyst af ADHD-foreningen er det meget arveligt. Derfor er vi nu ret opmærksomme på al den konstante aktivitet med de ben. Jeg ved godt, at du naturligvis ikke kan sætte diagnose på om hun evt. skulle have ADHD (og det kan man vel næppe heller konstatere før omkring skolealderen) men vi vil dog godt lige høre, hvor almindeligt det er, at en baby spjætter SÅ meget?!? Hun vil ellers gerne stå op, bryder sig ikke så meget om at sidde, ruller sjældent på eget initiativ.

Jeg ved at ADHD-børn finder indre ro ved konstant fysisk aktivitet, ved f.eks. at pille ved ting, hoppe eller køre rundt på stolen og tænker derfor om det mon kan være det samme, som vores datter oplever? Hun sidder faktisk aldrig bare stille og kigger? Mener du, det er normal adfærd for en baby i hendes alder?

Mange hilsner og tak for dine konstruktive svar,
Lone

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder