Svar: Fra mave til ryg
2. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Albertes mor
Det er ikke altid at børnene læser de samme ting som vi andre og derfor gør de nogle gange tingene i bagvendt rækkefølge :) Det gør ikke spor at din datter triller fra ryg til mave, før hun triller fra mave til ryg - det er helt normalt :)
Du hjælper hende bedst ved at få hendes hænder og arme placeret under overkroppen. Hun skal ligge på sine albuer for at kunne trille fra mave til ryg, - hvis hun ligger og flyver med armene ud til siden, så kan hun ikke :)
Hvis du har en puslepude med lidt skrå sider, så kan det også hjælpe at lægge hende på den. De skrå sider vil 'give et lille puf' i den rigtige retning, så hun triller fra maven om på siden og derfra videre om på ryggen. Det kan også hjælpe at få hende til at kigge efter legetøj, som du holder foran hendes hoved og drejer bagefter, så hun er nødt til at dreje hovedet for at kigge efter det. Hendes hoved er så stort at hun derved får overbalance og derfor lettere får sig drejet - men igen kræver det at hun ligger på sine albuer :)
Din datter øver sig nu også i at krybe, det er derfor hun ligger og forsøger at løfte numsen og skubbe fra med benene. Det er forstadiet til at kravle. De fleste børn kravler dog ikke før mellem 8-10 måneder, men igen er der jo børn som gør tingene på deres egen måde og i egen rækkefølge :)
Du må gerne støtte hende, ved at presse skiftevis på højre og venstre fodsål, så hun på den måde finder ud af at støde sig fremad.
Det er dejligt at høre at det går så fint hos jer. Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske