Svar: Morsyg og motorisk udvikling

1. marts 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Pernille

Det lyder som om at din dreng er rigtig godt med motorisk, især når man tager i betragtning at han er kommet lidt tidligt til verden ... Det er ikke sikkert du behøver korigere hans alder i forhold til udvikling, de normale rammer er jo meget vide og han lyder som sagt til at være rigtig godt med.

Han lyder dog også temmelig frustreret over endnu ikke selv at kunne komme frem og det er nok det, som er jeres største problem i øjeblikket. Netop det at han kun kan sidde og ikke vil eller kan krybe, trille eller dreje sig for at få fat i sine ting, gør naturligt at han ikke kan underholde sig selv særligt længe af gange og er nødt til at være afhængig af dig og din hjælp.

Det er rigtig godt at du forsøger at støtte ham motorisk og lave øvelser med ham, netop for at styrke hans motorik og det er nogle rigtig fine ting du allerede gør. At han bliver frustreret handler ikke om at han ikke synes det er sjovt det du gør eller at du gør det forkert, det er ganske simpelthen udtryk for at han stadig har svært ved at gøre det, han gerne vil - nemlig bevæge sig selv mere. Så der er ikke anden vej frem end at blive ved og ved med at få ham til at flytte på sig :)

Det vil hjælpe ham at blive gynget og vendt på hovedet. Det stimulerer hans balancecenter og dermed også motoriske udvikling, jo mere du kan vende og dreje ham. Du kan evt. købe bogen "leg med din baby" for at få idéer til hvad du kan lege, du kan også købe en dvd med øvelser - f.eks. "stimulastik". En tur i svømmehallen kunne måske være dejligt for jer begge og der er en chance for at han derefter vil være rigtig godt træt fordi han har brugt sig selv godt både motorisk og mentalt. Prøv også at se bobles som i øjeblikket ...

Annonce

... annoncerer hos mig :)

Det er altså især hans egen krop som skal styrkes og også at sætte ham i barnevognen, køre en tur hver dag, hvor han bare sidder og kigger på verden, mærker vinden i ansigtet og oplever ved at se, dufte og fornemme. Kantede bolde som han kan få fat i eller gennemsigtige bolde med vand og figurer i kan være en idé, en kæmpestor badebold - hvis du kan komme til at sætte en snor i, så du kan give ham den og hive den til dig og gøre det igen og igen, vil han måske synes det er sjovt. En stor fløjte - lege med lyd er sjovt. F.eks. lære ham at sige lyde imens du slår ham let på munden, papbøger med tykke sider og store billeder af enkle ting.

Det er meget almindeligt at børn der har fundet ud af at sidde pludselig bare sidder og ikke rigtig vil noget andet. Men det er stadig vigtigt at han kommer på maven dagligt, fordi det er fra maveliggende stilling at han begynder at krybe og dreje omkring ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

For at få ham til at interessere sig for sine tæer, så prøv at give ham ranglesokker på fødderne, så han kan høre og se at der er noget sjovt som han så prøver at få fat i. Han er jo interesseret nok, han bøjer sig bare forover for at kigge og få fat i tæerne i stedet for at bøje fødderne op til sig ... det kan du jo et eller andet sted ikke gøre så meget ved, men prøv med sokkerne :)

Det med at tale i stavelser, det ses først rigtigt i 8 måneders alderen, så det skal nok komme.

Så hos jer er der tale om et udviklingsspring og en frustration over ikke at kunne alt det han gerne vil kunne og derfor en øget afhængighed af mor ... Det er en periode og det bliver bedre med tiden, hvis det er nogen trøst :)

Håber du hermed har fået lidt ro og lidt idéer med på vejen, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.