Svar: Morsyg og motorisk udvikling
1. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Pernille
Det lyder som om at din dreng er rigtig godt med motorisk, især når man tager i betragtning at han er kommet lidt tidligt til verden ... Det er ikke sikkert du behøver korigere hans alder i forhold til udvikling, de normale rammer er jo meget vide og han lyder som sagt til at være rigtig godt med.
Han lyder dog også temmelig frustreret over endnu ikke selv at kunne komme frem og det er nok det, som er jeres største problem i øjeblikket. Netop det at han kun kan sidde og ikke vil eller kan krybe, trille eller dreje sig for at få fat i sine ting, gør naturligt at han ikke kan underholde sig selv særligt længe af gange og er nødt til at være afhængig af dig og din hjælp.
Det er rigtig godt at du forsøger at støtte ham motorisk og lave øvelser med ham, netop for at styrke hans motorik og det er nogle rigtig fine ting du allerede gør. At han bliver frustreret handler ikke om at han ikke synes det er sjovt det du gør eller at du gør det forkert, det er ganske simpelthen udtryk for at han stadig har svært ved at gøre det, han gerne vil - nemlig bevæge sig selv mere. Så der er ikke anden vej frem end at blive ved og ved med at få ham til at flytte på sig :)
Det vil hjælpe ham at blive gynget og vendt på hovedet. Det stimulerer hans balancecenter og dermed også motoriske udvikling, jo mere du kan vende og dreje ham. Du kan evt. købe bogen "leg med din baby" for at få idéer til hvad du kan lege, du kan også købe en dvd med øvelser - f.eks. "stimulastik". En tur i svømmehallen kunne måske være dejligt for jer begge og der er en chance for at han derefter vil være rigtig godt træt fordi han har brugt sig selv godt både motorisk og mentalt. Prøv også at se bobles som i øjeblikket annoncerer hos mig :)
Det er altså især hans egen krop som skal styrkes og også at sætte ham i barnevognen, køre en tur hver dag, hvor han bare sidder og kigger på verden, mærker vinden i ansigtet og oplever ved at se, dufte og fornemme. Kantede bolde som han kan få fat i eller gennemsigtige bolde med vand og figurer i kan være en idé, en kæmpestor badebold - hvis du kan komme til at sætte en snor i, så du kan give ham den og hive den til dig og gøre det igen og igen, vil han måske synes det er sjovt. En stor fløjte - lege med lyd er sjovt. F.eks. lære ham at sige lyde imens du slår ham let på munden, papbøger med tykke sider og store billeder af enkle ting.
Det er meget almindeligt at børn der har fundet ud af at sidde pludselig bare sidder og ikke rigtig vil noget andet. Men det er stadig vigtigt at han kommer på maven dagligt, fordi det er fra maveliggende stilling at han begynder at krybe og dreje omkring ...
For at få ham til at interessere sig for sine tæer, så prøv at give ham ranglesokker på fødderne, så han kan høre og se at der er noget sjovt som han så prøver at få fat i. Han er jo interesseret nok, han bøjer sig bare forover for at kigge og få fat i tæerne i stedet for at bøje fødderne op til sig ... det kan du jo et eller andet sted ikke gøre så meget ved, men prøv med sokkerne :)
Det med at tale i stavelser, det ses først rigtigt i 8 måneders alderen, så det skal nok komme.
Så hos jer er der tale om et udviklingsspring og en frustration over ikke at kunne alt det han gerne vil kunne og derfor en øget afhængighed af mor ... Det er en periode og det bliver bedre med tiden, hvis det er nogen trøst :)
Håber du hermed har fået lidt ro og lidt idéer med på vejen, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske