Svar: Meget aktiv og rokkende baby

17. februar 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Louise

Dejligt at høre at det går bedre hos jer :)

Hvad er det da for noget, at sige hun ligner en der har DAMP - det vil da slå enhver mor ud af kurs!

Det er fuldstændig normalt at børn i din datters alder sidder og rokker!!

Når børn i 9 måneders alderen sover, vil man ofte opleve at de sover meget uroligt, de lægger sig op i kravlestilling, rokker frem og tilbage og græder frustreret. Det er faktisk mere normalt, at de gør det, end at de ikke gør det. Man kalder det head-banging, når nogle børn gentagne gange lægger sig op i kravlestilling og banker hovedet ind i sengegavlen.

Barnet kan også ligge og slå med hovedet fra side til side eller sparke meget kraftigt med benene i søvne, det kan se voldsomt ud og man kalder det for head-rolling. Det er også helt normalt.

De fleste forældre vil opleve, at deres barn også opfører sig "rokkende" om dagen. Når der f.eks. spilles musik, vil børn naturligt sidde og rokke med kroppen i takt til musikken. Faktisk rokker barnet ofte også meget i de perioder, hvor tænderne bryder frem, hvor de lærer at stå og begynder at gå.

Og så er der også børn der vokaliserer deres rytmiske rokkende bevægelser – så selvom barnet sover let, så kan barnet godt sige lyde som uuhhhuuhh eller uummuumm, og nogle børn vil også tage fat i tremmerne i sengen og sidde og vippe og rokke imens de holder fast. Om dagen vil man også kunne se barnet sidde og rokke imens det brummer, det kan se bekymrende ud, men er det meget sjældent. De fleste børn med rokkende bevægelser er sunde og raske, og ...

Annonce

... det er en del af den udviklingsfase, de går igennem på dette tidspunkt.

Med hensyn til temperament, så er det ofte netop i 9-10 måneders alderen at man rigtigt møder dette for første gang. Det er ikke usædvanligt at forældre fortæller at de ser deres barn reagere så temperamentsfuldt, at de står og tænker "hvem er dog den lille pige?" fordi de pludselig ser sider af hende, som de ikke har set før ...

Hun er hjernemæssigt meget umoden men forstår en del af det I siger til hende, uden dog selv at kunne gøre sig særlig forståelig. Det er naturligt frustrerende og hun kan veksle mellem glæde og gråd på et splitsekund. I forhold til hendes alder, er det rigtig vigtigt at være der for hende, give hende masser af fysisk kontakt og nærhed.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ønsket om selvstændighed og den spirende egen vilje og temperament ses ofte ved måltiderne, hvor barnet lukker munden sammen for skeen, som udtryk for at ville spise selv. Det ses også ved puslebordet, hvor hun tydeligvis ikke vil ligge og derfor protesterer voldsomt. Det hanler om at mødes, at lytte. Det er ikke det samme som at give efter, men i stedet at sætte sig ind i, hvad det er barnet forsøger at kommunikere ud. Et barn der føler sig forstået og imødekommet vil forstå og imødekomme andre.

Så hvis hun protesterer overfor skeen, så skal hun have mere mad hun selv kan spise, hvis hun protestere mod at blive skiftet på puslebordet, så kan man i en periode lade hende stå op og få en bukseble på.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre og at mit svar i dag giver lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder