Dehydrering hos spædbørn

17. februar 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Dehydrering hos spædbørn

Kære sundhedsplejerske.

Jeg er ny her og har et spørgsmål.

Jeg er højgravid med mit første barn og er blevet utryg idet jeg har en veninde, som har været udsat for at hendes spædbarn blev dehydreret.
Han var 5 dage gammel da han blev indlagt og de anede ikke at noget var galt!! Men han havde tabt 15% af sin vægt og skulle have væske via drop. Han havde det som hedder hypernatriæmisk dehydrering.

Jeg kan ikke finde noget om det i mine graviditets/babybøger og vil meget gerne undgå at det sker for os. Det var meget ubehageligt for dem. Heldigvis er ...

Annonce

... han rask nu.

Kan du ikke fortælle om det, er der nogle tegn ved barnet man kan bruge til at se om det er ved at blive dehydreret og hvordan undersøger man for det. Altså inden det kommer så vidt at barnet kommer på hospital.

Hvorfor sker det og hvor tit? Jeg synes også der står "alle steder" at "alle kvinder kan amme", men min veninde havde åbenbart ikke mælk nok i de der første dage. Hvorfor var "madpakken" ikke nok?

Jeg håber du kan hjælpe, da jeg som sagt ikke rigtig har kunnet finde nogen viden om det.

På forhånd tak.

Den højgravide :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"