Brev:
Dehydrering hos spædbørn
17. februar 2010
Alder:
0 mdr.
Dehydrering hos spædbørn
Kære sundhedsplejerske.
Jeg er ny her og har et spørgsmål.
Jeg er højgravid med mit første barn og er blevet utryg idet jeg har en veninde, som har været udsat for at hendes spædbarn blev dehydreret.
Han var 5 dage gammel da han blev indlagt og de anede ikke at noget var galt!! Men han havde tabt 15% af sin vægt og skulle have væske via drop. Han havde det som hedder hypernatriæmisk dehydrering.
Jeg kan ikke finde noget om det i mine graviditets/babybøger og vil meget gerne undgå at det sker for os. Det var meget ubehageligt for dem. Heldigvis er han rask nu.
Kan du ikke fortælle om det, er der nogle tegn ved barnet man kan bruge til at se om det er ved at blive dehydreret og hvordan undersøger man for det. Altså inden det kommer så vidt at barnet kommer på hospital.
Hvorfor sker det og hvor tit? Jeg synes også der står "alle steder" at "alle kvinder kan amme", men min veninde havde åbenbart ikke mælk nok i de der første dage. Hvorfor var "madpakken" ikke nok?
Jeg håber du kan hjælpe, da jeg som sagt ikke rigtig har kunnet finde nogen viden om det.
På forhånd tak.
Den højgravide :-)