Svar: Morsyg dreng på 8 mdr.
9. februar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære mor til bavianunge
Din dreng er lige nu i separationsfasen, hvilket især er den alder, hvor børn begynder at kravle og begynder at udvise lidt mere selvstændighed. De begynder at bevæge sig ud i verden på egen hånd. Fra at din dreng har siddet på dit skød, begynder han at sidde på gulvet ved dine fødder og han bevæger sig længere og længere væk. Hele tiden kommer han tilbage, skal lige have et lille kram, skal lige tankes op igen med lidt mod for atter at turde bevæge sig ud i verden.
Det at barnet begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre.
Både separationsangst og angst for fremmede er tegn på at barnet har en tryg tilknytning til sine forældre - han græder når du går fra ham, også selvom det kun er ind i et tilstødende lokale og han viser stor gensynsglæde, strækker armene ud mod dig ("tag mig op") og søger stor fysisk kontakt, når han ser dig igen.
Separationsfasen er altså en fase hvor barnet begynder at bevæge sig lidt mere selvstændigt ud i verden. Hvor barnet skal til at finde ud af at mor er der, selvom jeg ikke kan se hende - det er noget som tager rigtig lang tid, faktisk er de fleste børn omkring 16 måneder inden de helt forstår at man er der, selvom man ikke kan ses med det blotte øje.
Lige nu er din dreng altså inde i en periode af sit liv, hvor han er lidt mere sårbar overfor at far eller mor ikke er i nærheden. Det er altså en fase, hvor barnet har brug for at være tilknyttet for at kunne separere sig...
Det betyder også at du er nødt til at give din dreng ekstra følelse af tilknytning, han skal faktisk have mere mor, end han plejer at få - jo mere mor, jo mere hans mordepot fyldes op, jo mere er der at tære af, når I er adskilt. Du kan således ikke hærde ham til at blive passet, ved at sende ham over i favnen på en anden.
Der når at ske meget til april måned og i forhold til pasning af jeres unge pige, så vil det være rigtig fint at hun op til perioden, hvor hun skal tage mere over, begynder at gøre flere ting naturligt sammen med jeres dreng. Det vil sige også skifter ham, giver ham mad osv. alt sammen imens du er der. Han spejler sig i dig, kigger på dig, skal lige sikre sig at det nu også er okay med dig og hvis han føler at du er tryg ved at overlade tingene til hende, så vil han også være det.
Det er jo perfekt at I har mulighed for stille og roligt at lade jeres børnepasser tage mere og mere over. Den mulighed har man jo ikke, når man er nødt til at aflevere sit barn i institution fra den ene dag til den anden. Så I skal også udnytte dette og jo mere jeres børnepasser deltager i de dagligdags ting, jo mere tryg vil jeres dreng være ved det og ved at det er hende - jo lettere vil du også kunne aflevere og være væk :)
Fortsat held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske