Svar: Vil ikke have hovedet nedad
3. februar 2010
Alder:
23 mdr.
Kære Anja
Børn som ikke kan lide at få hovedet nedad kan have en lidt understimuleret labyrintsans. Udover ikke at ville vende på hovedet, bryder barnet sig ofte heller ikke om at gynge eller blive snurret rundt og sætter sig ofte ned, fordi det vil undgå at blive svimmel.
De fleste af de legeredskaber som man kan købe og sætte op i haven eller som findes på legepladser rundt omkring vil styrke labyrintsansen. Det er f.eks. gynger, rutsjebaner, vipper, trampoliner, klatrestativer, kolbøttestænger osv. Så en god måde at støtte din drengs labyrintsans på er altså ved at give ham masser af udendørs leg og udfordringer med udendørs legetøj som beskrevet. Lige nu vil det være en god idé at tage ham med ud at kælke og suse ned af bakkerne og kan du få ham til at trille ned af en bakke, vil det også være rigtig godt :)
Indenfor vil det være rigtig godt at gynge ham på maven hen over en stor gymnastik bold eller lægge en tyk madras på gulvet og prøve at lære ham at slå koldbøtter. Du må også meget gerne lade ham slå koldbøtter i mellem dine arme, hvor du bærer ham imens han snurrer rundt. I skal her begge stå på gulvet mave mod mave. Han bøjer sig forover, kommer hænderne ind imellem sine ben, du tager fat i hans hænder og løfter ham op og han snurrer rundt imens du holder ham og lander så på gulvet roligt igen. Håber det er til at forstå :)
Labyrintsansen kan sagtens være påvirket af øreproblemer tidligere, men fortvivl ikke - det kan sagtens trænes op og det er rigtig godt at du er opmærksom :)
Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske