Svar: Dagplejestart - kan vi gøre det nemmere for vores dreng?

1. februar 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Olivers mor

De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan begynde at nøjes med kun en lur dagligt. At dagplejer oplever det anderledes ... tja ...

Det er altså helt relevant at Oliver lige nu sover to lure dagligt og netop fordi han er startet i dagplejen og bliver bombarderet med nye indtryk, skal forholde sig til at være væk fra mor osv. så vil han naturligt have ekstra behov for sin formiddagslur. Derfor må dagplejer naturligvis putte ham og skal de i legestue, så må hun putte ham i vognen og lade ham sove formiddagslur der - sværere kan det vel ikke være ...!

Det er altså for tidligt at lære din dreng at sove en lur dagligt, han er ikke parat til det og det er super synd at trække dette ned over hovedet på ham. Stille og roligt i takt med at han bliver ældre, vil han naturligt begynde at protestere over at blive puttet om formiddagen, fordi han ikke er træt nok og hellere vil lege. På dette tidspunkt kan man så begynde at lade ham være vågen og så i stedet putte ham til en lidt længere middagslur, hvor han så sover fra 12-14 i stedet, kommer op, er vågen og aktiv indtil han puttes om aftenen. Men lige nu er det ...

Annonce

... for tidligt.

Med hensyn til at han savner dig og det at du skriver: "han blir ked af det når han opdager at vi ikke er der" så tænker jeg at det er meget vigtigt at han opdager at I går. Det er vigtigt at du aflevere ham i favnen på dagplejer, og at hun sammen med din dreng vinker farvel.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det at overlade ham i armene på hende, viser ham at du er tryg ved at hun nu passer ham "når jeg går, passer xx på dig". Det er et vigtigt signal at sende. Det at de sammen vinker farvel, viser ham at du går og at du igen er glad, tryg osv. ved at tage at sted "hej hej skat, vi ses" og dagplejer kan betrygge og fortælle "mor kommer igen senere, farvel mor" og derefter aflede ham med lidt at spise, leg eller andet.

Du kan lave et lille fotoalbum som han kan få med. Når han så savner dig, så kan dagplejer finde det frem, de kan kigge på billederne sammen og hun kan fortælle ham at du kommer igen. Det at se billeder af dig, af jer sammen, af far, tingene derhjemme osv. vil minde ham lidt om at I ikke er væk, men stadig er der et eller andet sted. Det vil være trygt for ham.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder