Svar: Dagplejestart - kan vi gøre det nemmere for vores dreng?
1. februar 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Olivers mor
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan begynde at nøjes med kun en lur dagligt. At dagplejer oplever det anderledes ... tja ...
Det er altså helt relevant at Oliver lige nu sover to lure dagligt og netop fordi han er startet i dagplejen og bliver bombarderet med nye indtryk, skal forholde sig til at være væk fra mor osv. så vil han naturligt have ekstra behov for sin formiddagslur. Derfor må dagplejer naturligvis putte ham og skal de i legestue, så må hun putte ham i vognen og lade ham sove formiddagslur der - sværere kan det vel ikke være ...!
Det er altså for tidligt at lære din dreng at sove en lur dagligt, han er ikke parat til det og det er super synd at trække dette ned over hovedet på ham. Stille og roligt i takt med at han bliver ældre, vil han naturligt begynde at protestere over at blive puttet om formiddagen, fordi han ikke er træt nok og hellere vil lege. På dette tidspunkt kan man så begynde at lade ham være vågen og så i stedet putte ham til en lidt længere middagslur, hvor han så sover fra 12-14 i stedet, kommer op, er vågen og aktiv indtil han puttes om aftenen. Men lige nu er det for tidligt.
Med hensyn til at han savner dig og det at du skriver: "han blir ked af det når han opdager at vi ikke er der" så tænker jeg at det er meget vigtigt at han opdager at I går. Det er vigtigt at du aflevere ham i favnen på dagplejer, og at hun sammen med din dreng vinker farvel.
Det at overlade ham i armene på hende, viser ham at du er tryg ved at hun nu passer ham "når jeg går, passer xx på dig". Det er et vigtigt signal at sende. Det at de sammen vinker farvel, viser ham at du går og at du igen er glad, tryg osv. ved at tage at sted "hej hej skat, vi ses" og dagplejer kan betrygge og fortælle "mor kommer igen senere, farvel mor" og derefter aflede ham med lidt at spise, leg eller andet.
Du kan lave et lille fotoalbum som han kan få med. Når han så savner dig, så kan dagplejer finde det frem, de kan kigge på billederne sammen og hun kan fortælle ham at du kommer igen. Det at se billeder af dig, af jer sammen, af far, tingene derhjemme osv. vil minde ham lidt om at I ikke er væk, men stadig er der et eller andet sted. Det vil være trygt for ham.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske