Brev:
Dagplejestart - kan vi gøre det nemmere for vores dreng?
1. februar 2010
Alder:
12 mdr.
Dagplejestart - kan vi gøre det nemmere for vores dreng?
Kære Helen.
Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at kunne få nogle gode varme råd.
Oliver(1år) er startet i dagpleje d. 25/1-10. Han har indtil videre kun været der meget korte dage, da han blir ked af det når han opdager at vi ikke er der. Blir bare så ked af at høre at han græder en del hos hende. Føler virkelig at jeg svigter ham. Han er nemlig lidt reserveret overfor folk han ikke kender, og skal virkelig se folk an før han vil dem. Er der noget jeg kan gøre som kan hjælpe ham til ikke at være så ked af det og gøre det nemmere for ham at være der?
Dagplejemoderen har udover Oliver 3 store børn som er mellem 2-3 år samt en lille på 10,5 mdr. De sover alle kun 1 lur omkring kl 12.00. Hun ønsker derfor at Oliver også kun skal sove en lur. Herhjemme sover han stadig lur ca. kl 10.00 og igen ved 14.30 tiden. Men sover dog kun 2x40 min.
Hun har sagt at hun syntes det er utroligt at han stadig sover 2 lure når han er 1 år. Han har kun været hos hende engang fra 8.30-12.00, og der var hun nød til at putte ham ved 10.00 tiden da han var ked af det, og han sov med det samme.
Er det så unormalt at han stadig har behov for 2 lure?
Hvad kan jeg gøre for at han kan gå fra 2 til 1 lur så smertefrit som muligt?
Vores dagsplan ser således ud:
Vågner mellem kl. 7.30-8.00
Spiser morgenmad
Sover 1 lur ca. kl 10-10.30 og sover 40 min
Frokost kl. 12.00
Sover 2 lur ca. 14.30 sover 40 min.
Frisk frugt og evt. lidt grød
kl. 17.30 Aftensmad
kl. 19.30 flaske
kl. 19.30-20.00 sover
Sådan har hans rytme set ud længe. Men hvordan kan jeg få vænnet ham til at holde sig vågen i længere tid, uden at han er fuldstændig færdig?
Puha, det var en lang mail. Håber du har nogle gode råd til en mor der føler at hun svigter sin lille guldklump.
Med venlig hilsen
Olivers mor