Svar: Ked af vuggestue

28. januar 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Tak for din fine beskrivelse af din lille dreng :) Det lyder som om at det er lidt svært for ham at være i vuggestuen lige nu og det lyder desværre som om at personalet der, synes det er lidt problematisk, hvilket jo ikke gør tingene bedre ...

Jeres dreng har en alder nu, hvor han naturligt begynder at opleve mere modstand. Det er modstand fra jer og andre voksne, når I siger "Nej!" eller "AV!" eller holder fast i ham fordi han ikke må løbe ud på vejen. Det er også modstand fra børnene i vuggestuen, de skubber til ham, hiver ham i håret, tager legetøjet fra ham, nogle bider måske ... Der er en masse ting, som gør at verden pludselig er lidt sværere for ham at tackle og det skal man naturligvis anerkende.

Det er helt normalt for hans alder og udvikling og man oplever det ofte i 18-20 måneders alderen, ofte ser man det også ved at barnet sover dårligt i denne periode, vågner om natten med gråd eller skrig og har brug for tæt fysisk kontakt for at kunne falde i søvn igen ...

Det er en spirende farefornemmelse som fortæller ham at det at gå i vuggestue ikke bare er sjov og ballade, det er faktisk nogle gange temmelig svært og det er naturligvis hårdt at erfare dette. Det skal man have forståelse for og det skal derfor være naturligt og tilladt at han søger de voksne lidt mere i denne periode og har det bedst med at ...

Annonce

... sidde lidt på skødet. Det er rigtigt at jeres dreng opnår noget ved sin høje gråd - han opnår at blive taget op og få lov til at mærke den farlige verden lidt på afstand og fra et trygt skød. Der er han i sikkerhed - og er det et problem? Det synes jeg ikke!

Jeg synes faktisk du bør tale med pædagogerne om hvordan du oplever situationen og at du bestemt ikke mener at din dreng er udspekuleret og mangler grænser osv. Det er ikke rigtigt, at du skal gå og have ondt i maven over at aflevere ham. I skal begge være trygge ved at han afleveres der.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes du skal bede om en samtale, for at få ro på og tilliden skabt mellem jer alle. Det handler ganske givet om at man kan sige tingene på mange måder, der er jo forskel på om man siger "han er så pylret, han vil hele tiden sidde hos mig" og gør det til et problem end om man siger "Han kan godt være ked af det, men får han lov til at sidde hos en voksen, så går det bedre". Ofte handler det om dårlig kommunikation, når der er sådanne oplevelser mellem forældre og pædagoger ... og her er man nødt til at tale sammen.

Og så hold fast i det du ved og føler er rigtigt. Din dreng er ikke udspekuleret og han har naturligt farefornemmelse lige nu og får naturligt anfald af fortvivlelse. Det er en del af han udvikling og han skal naturligvis anerkendes og støttes så godt som muligt.

Held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.