Brev:
Ked af vuggestue
28. januar 2010
Alder:
18 mdr.
Ked af vuggestue
Kære Helen
Vores søn er nu lidt over 1½ år og udvikler sig hele tiden. Han har gået, siden han var omkring 14 mdr, og lige nu er det så det sproglige, som har hans store interesse. Han efterligner vores ord og sætter selv flere sammen til små sætninger. Han er - så vidt vi kan bedømme - altså rigtigt godt med her.
Han er endvidere en meget social dreng, som elsker at være sammen med mange mennesker, og som gerne hilser på fremmede på gaden e. lign. Foruden denne sociale side er og har han hele sit liv også været en meget tryghedskrævende dreng. Han er på den ene side sjældent en, som hænger på os, når vi er ude, men det er omvendt heller ikke lige meget, hvem der trøster, når der er behov for det. Han har klart sine præferencer mht. støtte/trøste personer - og i særlig grad, hvis han ved, den foretrukne er i nærheden. Det betyder f.eks. herhjemme, at mor er den, der kaldes på, selvom far sagtens kan du, hvis mor ikke er tilstede.
Det aktuelle problem er nu, at han pt. er meget pylret og ked af det i vuggestuen, hvor han naturligvis også har en foretrukken voksen. Han brokker sig over at skulle afsted og er ked af at blive afleveret, og sådan går det meste af formiddagen så åbenbart. Han kræver næsten konstant en voksen (helst en bestemt) og vil ikke gerne dele hende med de andre børn, hvilket selvfølgelig er en uholdbar situation.
De fleste dage hjælper det at komme hen og sove, men han er heller ikke helt glad herefter. Det underlige er, at dette kommer lige efter en periode, hvor han var super glad for at være i vuggestuen og nød samværet med de andre børn. Han sover omkring 11 timer om natten og mange dage 3 timer til middag, så jeg har svært ved at forestille mig, det skulle være søvn, der mangler. Han har lige været forkølet og har i den forbindelse været hjemme i en del dage, men den pause har heller ikke hjulpet. Problemet var der i øvrigt også inden forkølelsen, og jeg har i det hele taget ikke indtryk af, at det er noget fysisk, der plager ham.
I vuggestuen siger de, at han har fundet ud af, at det hjælper at græde, når man vil have opmærksomhed. At han opnår noget med sin høje og vedholdende gråd. Jeg synes, det lyder underligt, at han skulle være så udspekuleret og tænker, at han vel græder, fordi han er ked af noget. Hvad mener du om det? Der blev også hintet lidt, at han muligvis manglede nogle grænser fra vores side.
Vi kan sagtens mærke, at den del er nødvendig nu, og at han hele tiden tester, hvad der er tilladt, og hvor meget han selv kan få lov til at bestemme. Vi har naturligvis nogle regler, som vi holder fast i, men vi er også bevidste om at vælge vores kampe i stedet for bare at have principper for princippernes skyld. Jeg kan tydeligt mærke, at han ind imellem oplever det, du kalder "fortvivlelsesanfald", og de kan ind imellem fylde en del. Her er det særligt om morgenen. Det får os ikke til at give efter, men vi lader ham omvendt heller ikke ligge på gulvet og græde i længere tid, når han rækker ud efter os. I det hele taget forsøger vi så vidt muligt at være forstående og forklarende, samtidig med, at vi står fast på vores afgørelser.
Jeg har slet ikke lyst til at aflevere ham i øjeblikket, men om lidt over en uge har jeg ikke længere valget, da jeg begynder på nyt arbejde, så jeg håber meget, situationen bliver bedre.
Nå, det blev både langt og desværre vist også lidt rodet, men forhåbentlig kan du finde rede i det.
Mange hilsner fra
en bekymret mor