Svar: Lære at pudse næse
28. januar 2010
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Lotte
Når man skal lære at pudse næse, så er det en forudsætning at man kan finde ud af at puste luft ud gennem næsen. Man skal altså have lidt forståelse for at trække vejret gennem næsen og mange små børn trækker naturligt vejret gennem munden, især når de er forkølede.
For at lære Oscar at kunne blæse med næsen, så kan du lægge en vatkugle i din hånd eller på bordet og så skal han flytte vatkuglen ved at puste med henholdsvis det ene og så det andet næsebor.
Det er også en rigtig god idé at du selv viser ham hvordan, både hvordan du blæser til vatkuglen, men også hvordan du blæser, når du pudser næsen. Gør det til noget sjovt og lad far være med, så I alle blæser med næsen "næsten som elefanter" :)
Køb en æske med kleenex, som er bløde og ikke irriterer huden og lad ham sidde og trække en serviet op og øve sig med.
Forklar ham at han skal holde munden lukket, når han blæser luft ud gennem næsen. "Trække vejret dybt ind, lukke munden og blæse luften ud gennem næsen" og se om han så ikke kan finde teknikken.
Husk at rose de forsøg han gør, også selvom det ikke lykkes første gang, det er vigtigt at motivere og opmuntre.
Rigtig meget held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske