Brev:
Imødekomme / afhjælpe ulvetimen
28. januar 2010
Alder:
1 mdr.
Imødekomme / afhjælpe ulvetimen
Hej Helen
Jeg har en lille datter på knap en måned. Om dagen er hun en veltilpas og nem lille pige, der både spiser og sover rigtig godt. Men om aftenen er hun ofte urolig, græder og kan ikke finde ro til at sove. Nogle aftener går det hurtigt over ved at gå med hende 15-20 min på armen og hun sover 2-3 timer ad gangen. Men andre aftener er hun helt utrøstelig, vil spise ofte og en lille slat ad gangen, vil være i favnen hele tiden og vi kan vandre frem og tilbage med hende i flere timer og det kan strække sig fra kl 20.00 og helt til 02.00.
Hendes dag ser ca. sådan ud:
Mlm. 7.00-8.00: Hun vågner, får flaske, bliver puslet og vasket og får tøj på. Vi snakker lidt eller leger.
Mlm. 9.00-10.00: Hun bliver puttet i barnevognen og sover 3-4 timer.
Mlm. 12.00-13.00: Hun vågner, får flaske, bliver puslet. Vi snakker lidt eller leger.
Mlm. 14.00-15.00: Hun bliver puttet i barnevognen og sover 2-4 timer.
Mlm. 17.00-18.00: Hun vågner, får flaske, kommer i bad, får lidt massage, kommer i nattøj. Hun sidder lidt i skråstolen mens vi voksne spiser eller leger lidt.
Mlm. 19.30-20.30: Hun bliver puttet i sin lift (enten i stuen eller køkkenet) og sover (hvis vi er heldige) 2-3 timer
Mlm. 22.30-23.30: Hun vågner og får flaske. Vi prøver at skabe så meget ro som muligt...
Mlm. 23.00-01.00: Vi putter hende i sin vugge eller lift og går selv i seng.
Mlm. 03.00-04.00: Hun vågner og får flaske og får måske skiftet ble. Vi prøver at skabe så meget ro som muligt.
Mlm. 04.00-05.00: Hun bliver puttet i sin vugge eller sover videre i vores seng.
Dette er selvfølgelig på de gode dage/aftener og tiderne svinger naturligvis.
Mit spørgsmål er så hvordan vi kan imødekomme og forberede os bedre på hendes ulvetimer?
Vi prøver indimellem at svøbe hende når hun er helt utrøstelig, men hun er en meget varm pige og kommer nemt til at svede i kampens hede og bliver så blot mere utrøstelig. Vi går med hende på armen indtil hun igen er rolig eller vi sidder og vugger hende imens vi nusser hende. Hvordan kan vi trøste og stille hendes uro bedre?
Jeg er i tvivl om, om vi skal begynde at putte hende i soveværelset på 1. sal (hun er jo så lille bitte endnu), hvor der er mere køligt end stuen eller køkkenet og også mere ro?
Og så er jeg meget i tvivl om tidspunktet hun får sin flaske på hele døgnet rundt. Hun får den jo lige når hun vågner og derfra kan der jo gå 1-2 timer (og nogle gange mere hvis hun er urolig) inden hun falder i søvn igen. Og så tænker jeg at hun jo bliver sulten efter kortere tids søvn. Men på den anden side bliver hun helt hysterisk hvis hun ikke får mad når hun vågner (efter 3-4 timers søvn), det er hun jo vænnet til nu.
Er der en bedre måde og tidsrum jeg kan give hende mad?
Det blev et lidt rodet indlæg, men jeg håber du kan forstå meningen med det...
Med venlig hilsen
Maja