Svar: Skære tænder
26. januar 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Alexanders mor
Dejligt at høre at I er kommet godt videre af sted, det lyder som om at I er faldet godt til ... :)
Mange børn skærer tænder, både når de sover, men også i vågen tilstand. Det kan være uudholdeligt for de som skal høre på det, men barnet generer det ikke.
For de fleste børn vil de gå over af sig selv og bare være en dårlig vane, de har fået i en periode. Hvis det fortsætter vil det naturligvis være en god idé at du nævner det for tandlægen, når din dreng bliver så gammel at han skal ses af en sådan. Hvordan det er der hvor I bor, ved jeg desværre ikke :)
Det er en rigtig god idé at aflede ham, ved at give ham noget at drikke eller give ham noget at bide i, noget mad at tygge på. Det kan være en gulerod, et stykke agurk eller lignende, som kræver at han bruger sine tænder og tyggemuskler og kommer væk fra at skære tænder. Det er også fint at bruge sutten, hvis det er den mulighed du har, men på sigt skal han jo ikke have sut i munden med mindre han er meget ked af det eller skal sove, så prøv om du kan aflede ham med en eller anden form for grøntsag eller frugt i stedet :)
Ellers er der desværre nok ikke så meget at gøre ved det. Det er som sagt ofte en fase og det går over igen. Fortsætter det, kan det være nødvendigt at få tandlægen til at se på tænderne og vurdere om det er så slemt at det skader ...
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske