Gøre ting selv...

26. januar 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Gøre ting selv...

Kære Helen,

Så fylder Mikkel 1 år lige om lidt. Fantastisk så hurtigt tiden går - jeg synes jo lige at det var i går, at han blev født :o)

Nå, men nu hvor han så fylder et år, er jeg kommet lidt i tvivl om, hvad han skal kunne selv? Altså jeg ved godt, at det jo er meget forskelligt fra barn til barn, men hvilke ting er gode at begynde at øve med ham nu?

Vi har prøvet at give ham en lille gaffel, når vi spiser aftensmad. Så stikker vi den i maden og giver ham den i hånden, og så putter han den selv i munden med det samme. Så det er han faktisk ved at være dygtig til :o) Men hvis jeg f.eks. giver ham gaflen og stiller tallerkenen hen til ham, så smider han gaflen fra sig og smatter hænderne ned i maden i stedet for. Og så leger han bare med maden i stedet for at spise den.

Når han drikker af glas, så holder vi glasset for ham. Han plejer selv at holde ved med den ene hånd også, men det er os ...

Annonce

... som "styrer" glasset. Men skal vi lade ham gøre det selv i stedet for? Og hvilken type glas/kop er så bedst? Lige nu drikker han bare af et helt almindeligt glas, men jeg er ret sikker på, at det ville ryge på gulvet, hvis han skulle gøre det selv - og måske heller ikke helt let for ham at holde ved.

Han er begyndt at ville rejse sig op ved alting, og vi er også begyndt at øve lidt på at gå (det kan han dog ikke rigtig endnu).

Han er også begyndt at hjælpe med at tage tøj af og på.

Han kan ikke snakke endnu, men han kan sige mammam, når han er tørstig, eller når han vil op til mig. Han kan også sige buh, når han ser en ko.

Men er der andre ting, som vi kan øve med ham? Jeg vil jo helst bare give ham tid til at lege og lære tingene i sin egen rækkefølge, men tænker også, at vi jo lige så godt kan "øve" og lege ting, som rent aldersmæssigt passer godt til en et-årig.

Kærlig hilsen
Karina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina