Brev:
Gøre ting selv...
26. januar 2010
Alder:
12 mdr.
Gøre ting selv...
Kære Helen,
Så fylder Mikkel 1 år lige om lidt. Fantastisk så hurtigt tiden går - jeg synes jo lige at det var i går, at han blev født :o)
Nå, men nu hvor han så fylder et år, er jeg kommet lidt i tvivl om, hvad han skal kunne selv? Altså jeg ved godt, at det jo er meget forskelligt fra barn til barn, men hvilke ting er gode at begynde at øve med ham nu?
Vi har prøvet at give ham en lille gaffel, når vi spiser aftensmad. Så stikker vi den i maden og giver ham den i hånden, og så putter han den selv i munden med det samme. Så det er han faktisk ved at være dygtig til :o) Men hvis jeg f.eks. giver ham gaflen og stiller tallerkenen hen til ham, så smider han gaflen fra sig og smatter hænderne ned i maden i stedet for. Og så leger han bare med maden i stedet for at spise den.
Når han drikker af glas, så holder vi glasset for ham. Han plejer selv at holde ved med den ene hånd også, men det er os som "styrer" glasset. Men skal vi lade ham gøre det selv i stedet for? Og hvilken type glas/kop er så bedst? Lige nu drikker han bare af et helt almindeligt glas, men jeg er ret sikker på, at det ville ryge på gulvet, hvis han skulle gøre det selv - og måske heller ikke helt let for ham at holde ved.
Han er begyndt at ville rejse sig op ved alting, og vi er også begyndt at øve lidt på at gå (det kan han dog ikke rigtig endnu).
Han er også begyndt at hjælpe med at tage tøj af og på.
Han kan ikke snakke endnu, men han kan sige mammam, når han er tørstig, eller når han vil op til mig. Han kan også sige buh, når han ser en ko.
Men er der andre ting, som vi kan øve med ham? Jeg vil jo helst bare give ham tid til at lege og lære tingene i sin egen rækkefølge, men tænker også, at vi jo lige så godt kan "øve" og lege ting, som rent aldersmæssigt passer godt til en et-årig.
Kærlig hilsen
Karina