Svar: Sut igen
24. januar 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Hej
Emil er ved at være så gammel og så bevidst nu, at han ser sin bror bruge sut og derfor vil han nu pludselig også gerne det. Det synes jeg ikke gør noget, hvis det kan hjælpe ham og give ham lidt ro, så prøv at give ham den ...
Det er ikke usædvanligt at børn der aldrig har brugt sut, pludselig i en periode begynder at ville bruge den ... Man ser det ofte, hvis de får en lillebror eller søster, der bruger sut, eller hvis de starter i f.eks. vuggestue og ser at andre børn har en sut. Når barnet ikke har brugt sut tidligere, så vil sutten i denne alder ofte ikke blive den kære ven, som den er for andre børn. Det er lidt mere undersøgende og lidt mere leg, end det er et reelt behov for at få sutten.
Derfor tænker jeg at I skal prøve at lade ham få den og se om han ikke bare vil gumle lidt på den og stille og roligt miste interessen igen.
Med hensyn til at Emil lukker af, når der sker for meget omkring ham, stilles for mange krav til ham osv. så kan dette jo meget fint hænge sammen med hans fortidlige fødsel. Det er naturligvis vigtigt at I her er opmærksomme på at give ham mulighed for ro i hverdagen. Når han kommer hjem efter en lang dag i pasningsordning osv. så skal der ikke være fjernsyn, radio osv. derhjemme. Der skal være ro, fuldstændig ro og han må gerne sidde stille på sit værelse og lege. Der behøver ikke være en masse aktiviteter, der behøver ikke ske noget.
Det kan være udmærket lige at bruge en time, når I kommer hjem, på at sidde med drengene, lad dem få lidt at spise, få læst en historie eller lignende, netop for at give dem lidt ekstra ro inden I skal i gang med forberedelserne til aftensmad, aftenbad osv.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske