Svar: Baby sutter på hænder
21. januar 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Rikke
Det er som du har læst et helt naturligt udviklingsspring for små børn i 2 måneders alderen at begynde at sutte på hænder, sutte på fingre.
Det at kunne samle hænderne og putte dem i munden har din datter ikke været i stand til før, men det mestrer hun nu og det er tegn på at hendes udvikling er rigtig fint igang. Det er en en dejlig oplevelse for hende, at få lov til at mærke sig selv på denne måde og hun får stimuleret en masse sanser netop ved at putte i munden.
Netop det at putte i munden, det at smage på ting, sutte osv. er måden hun oplever rigtig meget på. Hun sanser rigtig meget med sin mund og vil faktisk bruge munden til at fornemme, smage, sanse med i lang tid frem. Børn putter ting i munden, smager bevidst på ting og nogle til de er ret gamle ... Det er også derfor man jo ofte godt ved, hvordan rusten jern, jord eller viskelæder smager ... :)
Hun kan stadig ikke altid styre sine bevægelser og nogle gange vil hun stikke fingrene for langt ind i munden og vil begynde at hoste, næsten få tårer i øjnene og måske udløse sin brækrefleks. Men din lille pige synes ikke, det er ubehageligt, det er bare en ny måde at mærke sig selv på og som sagt tegn på at hun udvikler sig præcist som hun skal :)
Rigtig meget held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske