Svar: Skal et barn på 22 mdr. kunne lege selv?
16. januar 2010
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Der skal være forskel på at være hjemme og på at være i vuggestue og det er ikke meningen at du derhjemme skal fortsætte der, hvor pædagogerne slipper ... Du skal være mor og det betyder også at du ikke altid leger, men at du gør noget andet.
Nogle gange vil din dreng naturligvis gerne lege med dig og dele sine oplevelser sammen med dig og det er noget I begge nyder. Men nogle gange skal han også have lov til at lege selv og udforske verden på egen hånd i hans eget tempo og her behøver han ikke mor. Faktisk er det rigtig godt, hvis han er i stand til at gøre lidt på egen hånd og er tryg ved at han netop kan komme og tage dig i sin hånd og sige "kom mor", når han har brug for at du deltager :)
Ofte handler det heller ikke om at I skal lege sammen, men om at han gerne vil være sammen med dig og du være sammen med ham. Det er netop derfor det er så godt at du medinddrager ham i de daglige gøremål med at tømme opvasker, dække bord osv. Og i takt med at han bliver ældre, kan I også hjælpes ad med at lave mad sammen osv. Det er helt fint, du behøver ikke være 'legetante' det vigtige er at I er sammen :)
Du skal ikke føle dig som en dårlig mor, hvis du lader ham lege på egen hånd, tværtimod. Efter en lang dag i institutionen, så er det måske rigtig rart for ham bare at tusse rundt og gøre ting for sig selv. I vuggestuen er hele dagen jo mere eller mindre tilrettelagt, de starter med samling på stuen, så er der leg, så skal de spise, så skal de sove osv. Derhjemme kan han ligesom koble fra og bare tulle rundt som han har lyst til og det skal han have lov til.
Du må gerne læse i en bog, bare være i nærheden og vise du er tilrådighed og han kan hente dig og tale med dig og vise dig ting som det nu passer ham. Du må naturligvis også gerne invitere ham med til noget, som du synes er hyggeligt "kom skat, skal vi ikke læse i bogen om brandbilen?" og på den måde invitere ham til at I laver noget sammen. Det er en balance mellem at lade ham være sig selv og at I gør noget sammen.
Den hyggestund I har på madrassen, lyder rigtig dejlig. Derefter må I gerne gå hver til sit uden at du får dårlig samvittighed :)
Med hensyn til fjernsyn der kører i baggrunden, så handler dette ofte om at børn i løbet af dagen er udsat for et meget højt lydniveau. Der er lavet undersøgelser som viser at i halvdelen af alle Danmarks vuggestuer og børnehaver ligger lydniveauet på over 80 dB. Det betyder at lyden er på et niveau, hvor en arbejdsgiver ville være forpligtet til at stille høreværn til rådighed for sine medarbejdere. Grænsen ligger på 85 dB.
Når man anbefaler at vi ikke har en masse TV, Radio osv. kørerne derhjemme så er det faktisk for at give barnet ro. Simpelthen få fjernet noget af al den støj som barnet i dagligdagen er meget udsat for.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre og lad mig lige tilsidst sige at jeg synes det lyder som om at du gør det rigtig godt. Du lyder meget opmærksom og nærværende overfor din dreng, det lyder bestemt som om at han har en god mor! :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske