Sov sødt, barnlille

16. januar 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Sov sødt, barnlille

Kære Helen,

Hvornår bør babyer stoppe med at spise om natten? Jeg ønsker, at min 9 mdr gamle pige, stopper nu, for jeg er nemlig startet på arbejde igen og trænger til at sove bedre om natten. Og selvom far nu er på barsel og tager en større tørn om natten ift. tidligere mens han arbejdede, så bliver jeg alligevel forstyrret.

Min datter er ellers en nem og godmodig pige (dog efterhånden med lidt temperament, når hun ikke får sin vilje), og hun er nem at få til at sove om dagen og relativt nem også om aftenen.

Her er lidt om hendes døgn:

Hun vågner halvseks-seks om morgenen, og efter lidt tid opgiver vi at få hende til at sove videre, da det aldrig er lykkedes os på det tidspunkt. Så står vi op og hun får en portion havregrød med frugtmos af varierende slags.

3 timer senere bliver hun lagt til at sove i barnevognen udenfor, hvor hun sover i ca. 3 timer. Herefter vågner hun og kommer ind og får frokost bestående af enten øllebrød, kartoffelmos med sovs og kød og/eller grøntsager. Hun får også lidt ekstra rugbrødshapsere med ost, når vi selv spiser frokost en halv time senere.

3 timer efter sidste lur kommer hun igen ud at sove i barnevognen, ...

Annonce

... hvor hun sover i 1-1½ time. Klokken er nu henmod 4, hvor hun så er med, når storesøster på 3½ hentes i børnehaven. Herefter får hun lidt eftermiddagsmad, som enten er rugbrødshapsere eller øllebrød el. lign. Så er det tid til aftensmad, hvor hun får det samme som os, hvis det er muligt.

Til alle måltiderne får hun vand af kop, selvom vi nu er begyndt at lade hende drikke sødmælk. Til de fleste måltider får hun div. frugt, frugtgrød, grøntsager, grisini, brød og anden gnavevenlig mad.

Aftenen afsluttes kl. 19 med en flaske vælling på 170 ml. Amningen er helt stoppet, og i et svagt øjeblik, da jeg var desperat for at få mere nattesøvn, begyndte jeg at give hende en flaske mælk om natten - 120 ml i alt. En overgang fik hun det hele ca. kl. 4 og hun vågnede kun en gang, men nu vågner hun kl. 3 og kl. 5 og får flaskens indhold delt over de to gange. Men hun bør vel egentlig ikke få en flaske om natten mere?

Jeg ved ikke helt om hun vågner af vane eller fordi hun er sulten. Vi prøver altid først at få hende til at falde i søvn igen uden mælk, men på et tidspunkt overgiver vi os.

Har du mon nogle gode råd til en nu arbejdende mor?

Mange hilsner fra
IMLO

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder