Brev:
Skal et barn på 22 mdr. kunne lege selv?
16. januar 2010
Alder:
22 mdr.
Skal et barn på 22 mdr. kunne lege selv?
Hej Helen
Jeg har et par spørgsmål omhandlende leg der er svært for mig at stille...
Det handler om i hvor høj grad et barn på 22 mdr. kan/ skal lære/vænnes til at lege selv??
Vores søn bliver afleveret i dagpleje kl. 7.00 om morgenen og hentes kl. 16.00 - hvilket jo er en ganske lang dag. Når vi kommer hjem plejer vi at hygge/slappe af. Vi har en madras på gulvet som vi ofte sidder/ligger på og kilder, leger og læser. Det bedste i hele verden er når han kan hjælpe med at tømme opvasker, lægge tøj sammen :-), dække bord eller lave mad. Han leger ofte med ting i vores køkken - og ikke så ofte med egne legeting (det bliver dog mere og mere).
Ofte er det efterfølgende sådan, at den ene leger med vores søn, imens den anden laver mad - og så omvendt når der skal tages af bordet og gives bad. Vores søn leger således meget sjældent selv. Måske mest fordi jeg får rigtig, rigtig dårlig samvittighed hvis jeg "overlader ham til sig selv". Så føler jeg mig som en rigtig dårlig mor! Omvendt kan jeg mærke, at det kan blive lidt "anstrengende" (i mangel at bedre ord) altid at skulle lege med ham/finde på. Og det er også som om at han mere og mere ønsker at lege lidt selv og siger: "NEJ mor - hold op" - hvis jeg begynder at bygge med hans klodser, køre med hans biler el.lign.
Omvendt kommer han også ofte hen og tager min hånd og siger "kom mor - med". Og så viser han mig vej hen til et eller andet han vil have mig med til.
Jeg elsker min søn højt, elsker at lege, danse, tale, spille m.m med ham... Han er en glad lille bandit, der elsker at drille, blive kildet, lege fangeleg osv. Jeg elsker når vi får startet en god leg som bare kører derud af. Vi spiller bold, bygger lego, læser og leger ude. Vi svømmer en gang om ugen og går til lørdags-gymnastik alle de lørdage det kan passe, hvilket er fantastisk.
Mit problem er blot, at jeg kan opleve at jeg fx. i weekenderne kan have svært ved at bibeholde den oprigtige interesse for legen hele dagen.
Jeg er ofte alene med ham, og der kan det rigtig mærkes hvis han slet ikke vil/får lov at lege selv - jeg har simpelthen svært ved at finde på lege og opretholde oprigtigheden i legen, som jeg ved er så vigtig. I dag snød jeg mig fx. til at sidde og læse i en bog på gulvet i stuen, imens han delvist legede lidt på sit værelse og i stuen. Det var vel i ca. 15 - 20 min.
Oplever min søn at jeg "vælger ham fra" når jeg vælger at gøre noget andet? Eller er det fint at lade ham lege lidt selv, når han selv tager initiativ til det. Kan jeg fx. regne med, at han henvender sig når han har brug for mig i sin leg?
Ligeledes ved jeg, at min mand ofte har TVét kørende når han er alene hjemme med vores søn. Min mand elsker at se sport og det kører ofte som "Baggrundsstøj". Hvad er det der gør det "farligt og forkert"?
Med venlig hilsen
Mig :-)