Svar: Fladt hoved - 6 mdr.
16. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Pia
Du gør allerede rigtig mangen ting for at forbygge yderligere skævhed af din drengs hoved og det er nok begrænset, hvor meget mere du kan gøre.
Det er som du skriver nødvendigt at han ligger så meget på maven som muligt, fordi det er i maveliggende stilling at der ikke er noget tryk på hans hoved. Skævheden og fladheden opstår jo netop fordi, han har ligget for meget på en side eller for meget med baghovedet i madrassen og ansigtet lige frem.
Den kiropraktor I går hos må kunne rådgive dig om hvorvidt den fladhed jeres dreng har kan fortage sig eller vil være vedvarende. Det bedste man kan gøre er at forebygge fra starten og når barnet først at blive 4 måneder, så er det begrænset, hvor meget mere man kan gøre ... desværre. Jeg har dog set børn helt op i 8 måneders alderen få bedre kraniefacon, så nogle gange kan man altså stadig godt ændre lidt og det er derfor vigtigt at du stadig er opmærksom.
Prøv også at se på dig selv og din mand. Hvordan er jeres hovedfacon. Nogle gange er det jo lidt arveligt at være lidt flad bagtil - jeg kan ikke se din dreng, så jeg kan ikke se, hvor slemt det er. Hvis din sundhedsplejerske ikke har kommenteret det eller vejledt dig omkring det, så er det forhåbentlig ikke så slemt ...?
En måde at få ham lidt mere på maven på kunne være at trille ham på en stor gymnastikbold. Det vil også være rigtig godt for hans balance at blive vippet på en sådan :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske