Brev:
Pludselig nedsat mælkeproduktion?
16. januar 2010
Alder:
1 mdr.
Pludselig nedsat mælkeproduktion?
Kære Helen
Jeg har en søn på 6 uger der normalt trives godt. Han blev født den 2 december og vejede 3600 g og var 54 lang. Da han var knap 6 uger vejede han 5650 g og var 60 cm lang så det er jo fint.
Jeg har haft lidt begynder vanskeligheder med amningen såsom sår og svamp på brystvorten men alt i alt har det kørt fint. Da han var tre uger havde jeg dog en periode med 2-3 dages følelse af "tomme bryster" og konstant amning, men vi kom over det.
Pludselig for 4 dage siden har jeg igen fået følelsen af "tomme bryster". jeg har generelt ammet ofte ca 10-12 gange i døgnet, hvor det har været hyppigts om aftenen til gengæld sover han 4 timer i træk om natten. Min dreng har nu hurtigt spist færdigt, har behov for begge bryster modsat tidligere hvor han blev mæt ved det ene, og er ked af det kort tid efter amning hvor han er sulten igen. jeg ligger ham til men der er ikke mere at komme efter. han er sur og klynkende hele dagen og specielt aftenen og det er bare så frustrerende ikke at kunne gøre ham tilfreds.
Jeg har prøvet meget. hvilet hvor far har gået med ham, forsøgt med ammete, hyppige amninger hvor jeg har taget tid og lagt ham til hver halvanden til 2 timer også om natten, og korrigeret sutteteknik da han måske har suttet lidt yderligt uden nogen effekt. mine bryster føles tomme. det skal dog siges at han får noget ind. han har stadig tunge bleer men ikke de 6 om dagen som han skal.
Han har afføring ca 4 gange dagligt hvilket vel tyder på at han får noget ik? og jeg kan også høre han synker, men ikke længe af gangen.
Har du et bud på hvad dette kan skyldes?
Jeg vil meget gerne fortsætte med at amme.
Nogen har fortalt mig at det kan være min menstrutionscyklus der spiller ind, også selvom jeg ikke har fået menstruation endnu. er det rigtigt?
Kan det være et ernæringsspring? hvis det er det føles brysterne vel ikke tomme eller hvad?
Man kan vel ikke bare pludselig ikke amme mere når nu det har gået så godt eller hvad??
I øvrigt tak for en god brevkasse
Hilsen den "tomme"