Pludselig nedsat mælkeproduktion?

16. januar 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Pludselig nedsat mælkeproduktion?

Kære Helen

Jeg har en søn på 6 uger der normalt trives godt. Han blev født den 2 december og vejede 3600 g og var 54 lang. Da han var knap 6 uger vejede han 5650 g og var 60 cm lang så det er jo fint.

Jeg har haft lidt begynder vanskeligheder med amningen såsom sår og svamp på brystvorten men alt i alt har det kørt fint. Da han var tre uger havde jeg dog en periode med 2-3 dages følelse af "tomme bryster" og konstant amning, men vi kom over det.

Pludselig for 4 dage siden har jeg igen fået følelsen af "tomme bryster". jeg har generelt ammet ofte ca 10-12 gange i døgnet, hvor det har været hyppigts om aftenen til gengæld sover han 4 timer i træk om natten. Min dreng har nu hurtigt spist færdigt, har behov for begge bryster modsat tidligere hvor han blev mæt ved det ene, og er ked af det kort tid efter amning hvor han er sulten igen. jeg ligger ham til men der er ikke mere at komme efter. han er sur og klynkende hele dagen og specielt aftenen og det er bare så frustrerende ikke at kunne gøre ham ...

Annonce

... tilfreds.

Jeg har prøvet meget. hvilet hvor far har gået med ham, forsøgt med ammete, hyppige amninger hvor jeg har taget tid og lagt ham til hver halvanden til 2 timer også om natten, og korrigeret sutteteknik da han måske har suttet lidt yderligt uden nogen effekt. mine bryster føles tomme. det skal dog siges at han får noget ind. han har stadig tunge bleer men ikke de 6 om dagen som han skal.

Han har afføring ca 4 gange dagligt hvilket vel tyder på at han får noget ik? og jeg kan også høre han synker, men ikke længe af gangen.

Har du et bud på hvad dette kan skyldes?
Jeg vil meget gerne fortsætte med at amme.

Nogen har fortalt mig at det kan være min menstrutionscyklus der spiller ind, også selvom jeg ikke har fået menstruation endnu. er det rigtigt?

Kan det være et ernæringsspring? hvis det er det føles brysterne vel ikke tomme eller hvad?

Man kan vel ikke bare pludselig ikke amme mere når nu det har gået så godt eller hvad??

I øvrigt tak for en god brevkasse

Hilsen den "tomme"

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.