Svar: Hjemme hos mor

15. januar 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Elvisa

Der må være en grund til at I har valgt at lade storebror starte børnehave, gå der i to måneder og derefter så har valgt at tage ham ud og lade ham være hjemme? Hvis han var glad for sin børnehave og trivedes med at være der, så ville I vel ikke have taget ham ud, men ville i stedet have valgt at lade ham blive og så drage nytte af de fordele som mors barsel ville give - f.eks. kortere dage og fridage en gang imellem ...

Min umiddelbare tanke er derfor at I har gjort jer nogle overvejelser og har besluttet at det var bedst for ham at være hjemme og hvorfor bliver du så pludselig i tvivl? Oplever du at din dreng ikke trives? Keder han sig hjemme, bliver han umulig og frustreret over at du er sammen med lillebror en stor del af dagen? Savner han et frirum, som kunne være hans eller? Hvad handler det om?

Der er ikke noget i vejen for at du vælger at have din dreng hjemme indtil august, hvis I alle trives med dette. Det er meget fint at du sørger for at aktivere ham, en gang imellem har legekammerater på besøg, tager ham med på biblioteket osv. så han får noget adspredelse der og det er også rigtig fint at ...

Annonce

... bedsteforældrene kommer og tager sig lidt af storebror, så han oplever at få den fulde opmærksomhed fra dem stadigvæk, selvom lillebror er kommet til verden.

Jeres mulighed for at komme ud og lave forskellige aktiviteter vil naturligvis også bedres i takt med at det bliver varmere i vejret og det vil være dejligt for jer at være hjemme hele sommeren, hvis vi får sol og I f.eks. kan tage en tur til stranden eller lignende. Ligesom det nu vil være dejligt at kunne komme ud at kælke og at bygge en snemand, fordi vejret er til den type leg :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er klart at han naturligvis vil kunne mangle lidt socialleg med andre børn og opleve den modstand det giver, netop at lege med jævnaldrene og de regler der har for leg. Modsat er det jo også dejligt at kunne være hjemme og modtage den tryghed og nærhed han får der og da han er en følsom dreng, som du skriver, så er det måske det han har behov for de næste 6-8 måneder.

Jeg synes du skal holde fast i den beslutning du har taget og som ganske givet har været velovervejet og så nyde den tid I alle har sammen. Det er jo ikke en mulighed du får igen :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!