Svar: Hjemme hos mor
15. januar 2010
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Elvisa
Der må være en grund til at I har valgt at lade storebror starte børnehave, gå der i to måneder og derefter så har valgt at tage ham ud og lade ham være hjemme? Hvis han var glad for sin børnehave og trivedes med at være der, så ville I vel ikke have taget ham ud, men ville i stedet have valgt at lade ham blive og så drage nytte af de fordele som mors barsel ville give - f.eks. kortere dage og fridage en gang imellem ...
Min umiddelbare tanke er derfor at I har gjort jer nogle overvejelser og har besluttet at det var bedst for ham at være hjemme og hvorfor bliver du så pludselig i tvivl? Oplever du at din dreng ikke trives? Keder han sig hjemme, bliver han umulig og frustreret over at du er sammen med lillebror en stor del af dagen? Savner han et frirum, som kunne være hans eller? Hvad handler det om?
Der er ikke noget i vejen for at du vælger at have din dreng hjemme indtil august, hvis I alle trives med dette. Det er meget fint at du sørger for at aktivere ham, en gang imellem har legekammerater på besøg, tager ham med på biblioteket osv. så han får noget adspredelse der og det er også rigtig fint at bedsteforældrene kommer og tager sig lidt af storebror, så han oplever at få den fulde opmærksomhed fra dem stadigvæk, selvom lillebror er kommet til verden.
Jeres mulighed for at komme ud og lave forskellige aktiviteter vil naturligvis også bedres i takt med at det bliver varmere i vejret og det vil være dejligt for jer at være hjemme hele sommeren, hvis vi får sol og I f.eks. kan tage en tur til stranden eller lignende. Ligesom det nu vil være dejligt at kunne komme ud at kælke og at bygge en snemand, fordi vejret er til den type leg :)
Det er klart at han naturligvis vil kunne mangle lidt socialleg med andre børn og opleve den modstand det giver, netop at lege med jævnaldrene og de regler der har for leg. Modsat er det jo også dejligt at kunne være hjemme og modtage den tryghed og nærhed han får der og da han er en følsom dreng, som du skriver, så er det måske det han har behov for de næste 6-8 måneder.
Jeg synes du skal holde fast i den beslutning du har taget og som ganske givet har været velovervejet og så nyde den tid I alle har sammen. Det er jo ikke en mulighed du får igen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske