Putteproblemer - 2 år, 4 mdr.

15. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Putteproblemer  - 2 år, 4 mdr.

Hej Helen.

Nu har jeg flere gange været inde og snuse lidt i din brevkasse, og har stor respekt for din tilgang til løsningen af problemerne samt din måde at have børnenes behov i fokus (frem for udelukkende forældrenes).

Derfor har jeg nu også valgt at søge dit råd, da vi har fået et 'mindre' problem, der efterhånden er ved af drive hele familien til vanvid.

Det drejer sig om vores søn på 2 år og 4 mdr, der har besluttet sig for, at aftenputningen ikke længere skal være en hyggestund.

Indtil videre har vores ritual været følgende:
Vi har i god tid sagt til vores søn, at det var ved at være sovetid, hvorefter vi har børstet tænder, taget nattøj på og kravlet i seng, hvor vi har læst go'nat historier og sunget go'nat sang. Han plejer at komme i seng ca. kl. 20.
Vores søn har altid sovet i vores seng og gør også dette fortsat. Hans far og jeg har skiftevis stået for at putte og har ligget hos ham indtil han faldt i søvn. Vi har samtidig været meget opmærksomme på, at få snakket med ham om dagens hændelser og der har også været plads til hyggesnak.

Men nu har situationen i den grad ændret sig. Allerede når vi begynder at snakke om sengetid, så protesterer han og siger at vi skal vente og at han ikke er klar endnu. Hvilket vi egentlig har accepteret og givet ham tid til at blive klar til nattøjet. Når han så er sengeklar starter problemerne. Hvis vi ikke begge er gået med ind for at putte, står han ud af sengen og løber ind til den anden i stuen - hvilket kan ske op til 10 gange. Derfor er vi pt. begge med til at putte, hvilket vi godt ved ikke er specielt hensigtsmæssigt, men i det mindste er med til at afkorte en del af processen.

Når vi så alle tre ligger i sengen har han hundrede ting han gerne lige vil hente og vise os, eller han skal lige have noget at drikke, gerne lige vil kigge i køleskabet, lige hente den rigtige bog osv.

I starten var vi forholdsvist fleksible, men besluttede hurtigt at det ikke var en holdbar situation og at vi måtte være mere konsekvense. Dette resulterede dog bare i, at vores søn blev både hysterisk og ulykkelig, da vi ikke længere ville med rundt til alle hans små udflugter. Han står derfor nu alene ud af sengen og løber grædende ind i stuen. Hvis vi forsøger at komme til at trøste ham bliver han helt hysterisk og siger at vi skal gå. Så derfor er vi nu begyndt at vente i sengen til han er faldet lidt ned, hvorefter han kalder på en af os - som oftest mig - og gerne vil op (men ikke nødvendigvis med i seng igen).

De sidste to aftener har vi så besluttet, at han ikke skulle have lov til at forlade sengen, så når han har forsøgt, er han blevet løftet tilbage og har fået at vide, at det var tid til at sove. Dette har resulteret i græd og hysteri - efterhånden fra alle sider!

Situationen er dog virkelig blevet uudholdelig og er ved at drive os alle tre til vanvid.
Selvom vi går i seng ca. kl. 20 sover han tidligst mellem 21-22, og vågner ca. kl. 07.30 - 08, hvis han ikke bliver vækket inden.
Både min kæreste og jeg synes det er frygteligt at han skal være ...

Annonce

... så ked af det, og at vi er nødt til at 'tvinge' ham til at sove mod hans vilje, da dette normalt ikke er noget vi gør - og heller ikke finder nødvendigt.

Vi er godt klar over, at der er forskel på hvornår han virkelig er ked af det, og hvornår det er 'skuespil' for at opnå noget. Men det er nået dertil, hvor det stort set hver aften ender med at være de ægte tåre i forbindelse med putningen - hvilket jo heller ikke ligefrem er fremmende for situationen.

Vi har nok haft en tendens til at forsøge at forebygge situationen ved at stille spørgsmål som er det far eller mor der skal læse, og hvilke sange skal vi synge. Samtidig har vi forsøgt at 'opstille valg', hvor han har kunnet 'vælge' enten at lægge sig ned og få læst go'nat historie eller ikke at få læst overhovedet (hvilket vi aldrig har fulgt til dørs). Intet af det har selvsagt hjulpet og virker også kun til at gøre forvirringen større.

Endvidere har vi overvejet om putteritualet muligvist strækker sig over for lang tid, og at det sikkert heller ikke er optimalt at vi ligger hos ham til han sover.

Endvidere skal det siges, at han går i vuggestue og sover én time til middag, hvorefter pædagogerne vækker ham. Middagsluren ligger typisk fra 12.20 - 13.20.

Endeligt skal det nævnes - bare for at gøre det hele lidt mere indviklet - at jeg er gravid og har termin d. 4. april.

Da vi endelig er blevet færdige med at bygge til vores hus, og vores søn derfor har fået sit eget værelse, var det også planen, at han skulle nå at lære at sove for sig selv, inden lillebror kommer. Dette først og fremmest for at undgå, at han skal få oplevelsen af, at lillebror kommer og skubber ham ud af sengen.

Men eftersom at hele sovesituationen har udviklet sig som den har, så er det slet ikke noget vi har fået begyndt på endnu.
Endvidere er det ikke ligefrem fordi, at vores søn udviser den store interesse for hans nye seng når vi forsøger at snakke om den.
Synes bare d. 4. april nærmer sig hastigt efterhånden...

Nu er det vist efterhånden også blevet en længere smøre, men synes det er nødvendigt for at give et retvisende billede - og har alligevel sikkert ikke fået det hele med.

Det er vigtigt for os, at vi ikke 'tvinger' noget ned over vores søn og at han bibeholder oplevelsen af, at han bliver respekteret og accepteret og oplever aftenputningen som noget hyggeligt - og helst uden gråd.

Samtidig er vi også nået dertil, hvor vi ikke synes det er acceptabelt eller holdbart, at vi begge skal tage del i ritualerne hver aften og at det skal strække sig over timer. Det slider simpelthen os alle op. Og vil jo i alle tilfælde heller ikke kunne lade sig gøre, når først lillebror har meldt sin ankomst.

Så derfor sætter jeg nu al min lid til, at du kommer med lige netop de guldkorn der løser alle problemerne og skaber lykke og idyl tilbage i vores lille familie :)

Nej, jeg håber at du kan komme med nogle brugbare forslag og redskaber, så vi igen kan komme på rette kurs.

Jeg glæder mig meget til at høre fra dig :)

Mange hilsner fra
Trine og familie.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor