Hjemme hos mor

15. januar 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Hjemme hos mor

Hej Helen!

Jeg skriver til dig fordi storbror på 3 år og 2 mdr. bliver passet hjemme sammen med mor og lillebror på 4½ mdr. Storbror startede i børnehaven i ca. 2 mdr. og efter jul, valgte vi, at han skulle være hjemme hos os indtil min barsel er slut, 1. august..

Storbror er en følsom fyr, tryghedssøgende og er meget knyttet til mig selvom far også gør et flot stykke arbejde. Han er flot med i udviklingen, forstår mange ting og udtrykker sig flot. Han kom af med sutten som 1½-årig, stoppede med middagssøvn da han var 2½ år og blev også renlig der. Han har klaret det rigtigt flot da lillebror kom. Mit indtryk er, at han er glad for at han er hjemme sammen med os. Og jeg tror også at det er godt for deres søskendeforhold at de er så meget sammen.

Jeg er meget opmærksom på storbrorens behov og opmærksomhed. Når lillebror sover, leger jeg meget med storbror, mest stilleleg feks. tegne, læse osv. Går ...

Annonce

... dagligt ud en time og leger, når jeg har mulighed går vi på bibliotek, laver legeaftaler, osv. Han har meget krudt i sig og kan godt lide at bruge kroppen. Når jeg er ude med ham har jeg lillebror i bæreselen, så det er begrænset hvor meget jeg kan løbe efter ham :) Lillebror sover ikke længere så godt i barnevognen, da han er alt for nysgerrig.

Jeg er meget opmærksom på hans socialebehov, da han er meget social. Vi er ofte ude hos venner og familie og vi har også ofte besøg hvor der også kommer børn. Bedsteforældrene bor også tæt på, så ca. en gang om ugen leger de med ham udenfor eller tager på udflugt.

Alligevel bliver jeg nogle gange i tvivl om han går glip af noget, fordi han ikke går i børnehaven. Fx udvikling gennem leg med andre børn, selvstændighed osv. Feks. øver jeg med ham at han selv tager jakke og sko på, men det er ikke dagligt :)

Tak for en rigtig god brevkasse :)

Med venlig hilsen
Elvisa

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.