Svar: Mor og farsyg og uro om natten
11. januar 2010
Alder:
22 mdr.
Kære Freyas mor
Det I oplever lige nu hos jeres datter er en spirende farefornemmelse. Hun er så gammel nu at det går op for hende at verden ikke bare er sjov og ballade, det kan være rigtig svært at agere i denne verden ...
Jeres datter kan motorisk bevæge sig rigtig godt omkring nu. Hun går uden problemer, hun begynder også at løbe og verden er pludselig stor, den åbner sig og pludselig går det op for hende at verden også er farlig.
Hun mærker det, når hun klatrer op på noget, så kan hun pludselig ikke komme ned, når hun løber så falder hun og slår sig. Hun oplever også en anden modstand end tidligere, når hun er på vej ud på vejen, så holder du fast i hende, hun får flere "nej'er" i løbet af en dag, der sættes flere og flere begrænsninger, opstilles flere regler osv. Og når hun leger i vuggestuen, så møder hun også modstand der. De andre børn skubber til hende, tager legetøjet ud af hendes hånd, de bider måske .... Alt sammen er det med til at hun begynder at få lidt farefornemmelse, begynder at finde ud af at verden ikke kun er sjov.
Og alt det hun oplever om dagen, det skal bearbejdes om aftenen, når hun skal sove. Hun skal give slip på dagen, på alle oplevelserne og det er rigtig svært i denne alder. Derfor har hun brug for at I hjælper hende med det og det betyder at børn i denne alder ofte har brug for, at man sætter sig hos dem, når de skal sove, taler beroligende med dem, taler lidt om dagen der er gået, hvad der er sket - både de gode og de mindre gode ting, så barnet får bearbejdet noget af det hele. Og så kan man naturligvis også sætte sig og læse en godnathistorie og bare være der for barnet.
Netop på grund af alle disse oplevelser og den mentale forståelse for at verden ikke kun er god, vil hun naturligt søge jer mere og man mærker ofte en 'morsyge' eller 'farsyge' i denne alder, at barnet virker mere klyngende. Det er helt normalt og det er vigtigt ikke at skubbe barnet fra sig men i stedet prioritere at give hende den ekstra kontakt. Jeg plejer at sige at 'mor-depotet' skal fyldes lidt ekstra op, så hun har noget at tære af ...
Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme når hun sover og derfor vil børn i denne alder ofte også sove meget uroligt. De kan sætte sig op, græde, nogle børn vågner ligefrem med skrig og det virker næsten som har de mareridt. Det er ikke mareridt som man ser hos børn i 3-4 års alderen men det kan godt minde lidt om det. Det bedste I kan gøre er det I allerede gør - nemlig at sidde lidt med hende, gøre hende fuldstændig tryg, fortælle hende at I er der, passer på hende osv. hvorefter hun så roligt kan lægge sig til at sove igen.
Håber ovenstående forklaring fortæller jer lidt om hvad der sker hos jer :) Rigtig meget held og lykke med hende fortsat, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske