Brev:
Mor og farsyg og uro om natten
11. januar 2010
Alder:
22 mdr.
Mor og farsyg og uro om natten
Hej Helen
Freya nærmer sig nu de 2 år og er i fuldt vigør både fysisk og sprogligt, hvor hun så småt er begyndt at sige små sætninger, som "jeg er en pige" og "mor skal med". Jeg skriver fordi hendes adfærd iøvrigt har ændret sig på især 2 områder indenfor den seneste tid.
Til hverdag, hvor Freya er i vuggestue, er vi meget sammen med hende, når hun er hjemme. Som regel leger vi - eller hun sidder sammen med enten far eller mor. Omkring jul og nytår havde vi 2 ugers ferie, hvor vi var sammen hele dagen. Til forskel fra tidligere ferier, ville hun denne gang overhovedet ikke slippe os af syne. Var en af os bare ude af syne et kort øjeblik, kaldte hun på far eller mor. Det var både, når vi var hos familien og hjemme hos os selv. Tidligere har hun godt fx kunnet gå alene ind i et tilstødende legerum hos min mor (hvor hun både kan se og høre os). Hvad er der mon sket, og hvad kan vi gøre for at hun bliver mere tryg?
Den anden ting er, at hun stadig hyppigere vågner efter nogle timers søvn (kommer i seng ved 20-tiden) og er helt utrøstelig. Det eneste, der hjælper er, hvis vi ligger os sammen med hende- og indimellem er det ikke nok, så skal hun sidde hos en af os. Derefter har hun svært ved at falde i søvn igen - det kan godt tage et par timer. Jeg kan fortælle, at hun kommer op ved 6.30 tiden og i seng ved 20-tiden. Hun sover 2 timer i vuggestuen - typisk mellem 12 og 14 (lidt senere i weekenden). Vi har en aftale, om at hun bliver vækket efter 2 timer, da hun ellers har svært ved at falde i søvn om aftenen.
Håber du kan hjælpe os lidt videre, så vi kan komme tilbage på rette spor igen.
Mange hilsner fra
Freyas mor