Mor og farsyg og uro om natten

11. januar 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Mor og farsyg og uro om natten

Hej Helen

Freya nærmer sig nu de 2 år og er i fuldt vigør både fysisk og sprogligt, hvor hun så småt er begyndt at sige små sætninger, som "jeg er en pige" og "mor skal med". Jeg skriver fordi hendes adfærd iøvrigt har ændret sig på især 2 områder indenfor den seneste tid.

Til hverdag, hvor Freya er i vuggestue, er vi meget sammen med hende, når hun er hjemme. Som regel leger vi - eller hun sidder sammen med enten far eller mor. Omkring jul og nytår havde vi 2 ugers ferie, hvor vi var sammen hele dagen. Til forskel fra tidligere ferier, ville hun denne gang overhovedet ikke slippe os af syne. Var en af os bare ude af syne et kort øjeblik, kaldte hun på far eller mor. Det var både, når vi var hos familien og hjemme hos os selv. Tidligere har hun godt fx kunnet gå alene ind i et tilstødende legerum hos min mor ...

Annonce

... (hvor hun både kan se og høre os). Hvad er der mon sket, og hvad kan vi gøre for at hun bliver mere tryg?

Den anden ting er, at hun stadig hyppigere vågner efter nogle timers søvn (kommer i seng ved 20-tiden) og er helt utrøstelig. Det eneste, der hjælper er, hvis vi ligger os sammen med hende- og indimellem er det ikke nok, så skal hun sidde hos en af os. Derefter har hun svært ved at falde i søvn igen - det kan godt tage et par timer. Jeg kan fortælle, at hun kommer op ved 6.30 tiden og i seng ved 20-tiden. Hun sover 2 timer i vuggestuen - typisk mellem 12 og 14 (lidt senere i weekenden). Vi har en aftale, om at hun bliver vækket efter 2 timer, da hun ellers har svært ved at falde i søvn om aftenen.

Håber du kan hjælpe os lidt videre, så vi kan komme tilbage på rette spor igen.

Mange hilsner fra
Freyas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder