Svar: Synes ikke hun hopper
7. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Dorthe
Tak for dit brev og velkommen til. Ingen spørgsmål er dumme spørgsmål, vi vil jo alle det bedste for vores børn og selvfølgelig skal man spørge. Altid hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt :)
Det lyder som om at Isabella er rigtig fint med motorisk. Hun kan sidde selv uden videre støtte og hun strækker benene og står fint og med flade fødder, når du holder hende om livet. Det lyder som om at hun har god styrke i sin krop :)
For at få hende til at hoppe og komme igang med at bukke og strække sine ben, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne cykle med benene. Du må gerne synge de gammeldags børnesange imens f.eks. "hjulene på bussen" og så samtidig cykle med hendes ben, bukke og strække dem så hun får dem bevæget.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne prøve at lade hende støde fra med fødderne på dine hænder, så hun liggende på ryggen presses under fødderne (benene er her bukket) og hun strækker sine ben og presser fra på dine hænder. Så hun 'hopper baglæns' liggende på en madras på gulvet.
Hvis hun normalt gør sig meget stiv og ikke gerne bukker sine ben, så prøv også at kilde hende i siden og under hagen, for at få hende til at bukke lidt sammen. Det er også vigtigt at du tumler rigtig meget med hende, vender og drejer hende, hun må også gerne vende på hovedet og hjælpes med at slå luftkolbøtter i dine arme. Jo mere jo bedre.
Der er ikke noget i det du lige her fortæller som umiddelbart gør at hun skal undersøges ekstra. Prøv om du ikke ved at lave lidt af ovenstående øvelser kan få hende til at begynde at hoppe lidt mere :)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske