Svar: Græder meget

6. januar 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Du skal naturligvis sikre dig at din datter ikke græder og går rundt og småpjevser fordi hun har ondt. Det kunne være ondt i ørerne ...

Men ellers tænker jeg, at det nok handler om at hun nu er startet i dagpleje og skal vende sig til at være væk fra dig i længere tid. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor du er, når hun ikke kan se dig. Hun forstår ikke hvor du går hen, når du afleverer hende, hun forstår faktisk slet ikke at du kan være inde i stuen, når hun selv er på sit værelse. Den fornemmelse for at man stadig er der, selvom man er fysisk væk fra hinanden har hun ikke fået endnu - de fleste børn er omkring 16 måneder inden de begynder at kunne forholde sig til dette.

Derudover kan du jo ikke give hende nogen forklaringer, du kan ikke sige "mor skal på arbejde" eller "mor kommer igen" - det kan hun ikke forstå. Når du går, så føler hun sig naturligt alene og forladt ... Reaktionen kommer både i dagplejen, men også hjemme.

Det vil naturligvis hjælpe, når hun finder ud af at dagplejer er sød og god ved hende. De skal lære hinanden at kende og hun skal have tillid til at dagplejer er der for hende, når mor ikke kan være det. Børn har primære omsorgspersoner som mor og far, men de har også sekundære omsorgspersoner, som bedsteforældre, en pædagog eller ...

Annonce

... dagplejer, som er der for dem, når mor og far er væk.

Det er vigtigt, når du afleverer hende, at du er opmærksom på at signalere "når mor går passer xx på dig" så hun føler sig fuldstændig tryg ved stedet og ved personen der skal passe hende. Hvis du virker tryg og glad ved dagplejer, vil det naturligt smitte af på din datter og hun vil være glade for at være der. Hvis du virker beklemt ved situationen, bliver ked af det osv. når du afleverer hende, så vil hun naturligt føle at der er noget galt med det sted og vil ikke være der.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis give hende al den opmærksomhed, nærhed og fysisk kontakt du kan, når I er sammen så hendes 'mor-depot' er fyldt rigtig godt op og hun har noget at tære af, når I er fra hinanden.

At hun vågner med gråd og tilsyneladende drømmer meget om natten hænger naturligt sammen med, at hun lige nu oplever rigtig meget om dagen og der er meget hun skal forholde sig til. Alt hvad hun oplever, skal bearbejdes når hun sover - i drømme. Derfor er det naturligt at hun lige nu vågner med gråd, søger jer lidt mere og har mere brug for at vide at I er der. Det er fint at give hende den nærhed hun lige nu viser behov for.

Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om hvad der måske foregår hos jer i øjeblikket og at I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far