Svar: Spise selv og spise med bestik
4. januar 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Gitte
Emilie kan godt i en alder af 1 år spise med en gaffel, men det kræver naturligvis at man øver dette med hende :)
Det er vigtigt at du starter med at hjælpe hende maden på gaflen og herefter så motiverer hende til at føre den til munden "ind i munden skat, mmm mam mam, ind i munden". Nogle gange vil hun måske pille maden af gaflen og komme maden i munden med fingrene, ligesom hun nogle gange vil foretrække at spise med sine fingre og det er okay, men aldersmæssigt kan hun godt spise med gaffel nu. Det vil tage tid og du skal hjælpe hende meget, men det vil være fint at øve det nu og prøve at gøre det til et samarbejde mellem jer :)
En ske er sværere, det kræver mere øvelse og ofte vil barnet dreje skeen på hovedet og maden vil derfor falde af, inden skeen rammer munden - det er naturligvis frustrerende. Igen gælder det at øvelse gør mester - de fleste børn vil motorisk kunne begynde at spise med en ske, når de er ca 16 måneder gamle.
Det hjælper altid at give barnet bestik i egen hånd imens man mader barnet. På den måde spejler barnet sig i den voksne og vil derfor selv begynde at forstå hvordan gaffel/ske skal bruges og vil efterligne den voksne. Når barnet selv begynder at vise initiativ til at spise selv, så skal man naturligvis støtte barnet i dette. Det tager normalt kun et par uger, så vil barnet naturligt begynde at efterligne dine bevægelser, når du fører skeen fra skål til mund.
En kop bør ikke være for stor og så skal den have to hanke, så barnet kan holde om den med begge hænder. Netop det at kunne sige "begge hænder skat, brug to hænder" gør at barnet får fornemmelsen for hvordan man holder fast om koppen og stille og roligt vil barnet også lære at kunne bruge to hænder, når der skal drikkes af et glas, selvom det ikke har nogen hanke.
Hendes motorik vil stadig naturligt have lidt svært ved at styre koppen og hun vil stadig spille en del. Det kan her være helt fint at bruge en kop med låg, så der ikke spilles helt så meget i starten og efterhånden som hun bliver bedre til at styre det, så tages låg af og hun drikker direkte af koppen.
Ros hende når hun forsøger, nik og smil og vis hende på den måde at hun gør det godt. Det vil gøre hende stolt og gøre at hun igen forsøger sig :)
Håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske