Svar: Spise selv og spise med bestik

4. januar 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Gitte

Emilie kan godt i en alder af 1 år spise med en gaffel, men det kræver naturligvis at man øver dette med hende :)

Det er vigtigt at du starter med at hjælpe hende maden på gaflen og herefter så motiverer hende til at føre den til munden "ind i munden skat, mmm mam mam, ind i munden". Nogle gange vil hun måske pille maden af gaflen og komme maden i munden med fingrene, ligesom hun nogle gange vil foretrække at spise med sine fingre og det er okay, men aldersmæssigt kan hun godt spise med gaffel nu. Det vil tage tid og du skal hjælpe hende meget, men det vil være fint at øve det nu og prøve at gøre det til et samarbejde mellem jer :)

En ske er sværere, det kræver mere øvelse og ofte vil barnet dreje skeen på hovedet og maden vil derfor falde af, inden skeen rammer munden - det er naturligvis frustrerende. Igen gælder det at øvelse gør mester - de fleste børn vil motorisk kunne begynde at spise med en ske, når de er ca 16 måneder gamle.

Det hjælper altid at give barnet bestik i egen hånd imens man mader barnet. På den måde spejler barnet sig i den voksne og vil derfor selv begynde at forstå hvordan gaffel/ske skal bruges og ...

Annonce

... vil efterligne den voksne. Når barnet selv begynder at vise initiativ til at spise selv, så skal man naturligvis støtte barnet i dette. Det tager normalt kun et par uger, så vil barnet naturligt begynde at efterligne dine bevægelser, når du fører skeen fra skål til mund.

En kop bør ikke være for stor og så skal den have to hanke, så barnet kan holde om den med begge hænder. Netop det at kunne sige "begge hænder skat, brug to hænder" gør at barnet får fornemmelsen for hvordan man holder fast om koppen og stille og roligt vil barnet også lære at kunne bruge to hænder, når der skal drikkes af et glas, selvom det ikke har nogen hanke.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hendes motorik vil stadig naturligt have lidt svært ved at styre koppen og hun vil stadig spille en del. Det kan her være helt fint at bruge en kop med låg, så der ikke spilles helt så meget i starten og efterhånden som hun bliver bedre til at styre det, så tages låg af og hun drikker direkte af koppen.

Ros hende når hun forsøger, nik og smil og vis hende på den måde at hun gør det godt. Det vil gøre hende stolt og gøre at hun igen forsøger sig :)

Håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder