Svar: Følger tigerspring korrigeret alder
3. januar 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Sarah
Der er desværre ikke noget entydigt svar på dit spørgsmål, for når der er tale om for tidligt fødte børn, vil udviklingen adskille sig meget fra børn født til termin og også når man korrigerer i forhold til alder ...
Hvis du sammenligner din datter med et barn på 3 måneder, så vil hun naturligt være langt bag ud i sin udvikling og en sådan sammenligning kan du ikke lave. Hvis du sammenligner din datter med et barn på 1 uge - ja så vil hun i nogle situationer være som et spædbarn, men i andre situationer ikke - for hun er jo en pige på 3 måneder .. Så ingen alder passer rigtigt til hende og det gør tingene meget svære ...
Men som udgangspunkt er det en god idé at gå ud fra at hun udviklingsmæssigt og dermed også tigerspringsmæssigt, vil være som et nyfødt barn, altså den korrigerede alder. De spring man ofte ser i 5, 8, 12, 19. 26 uger osv. vil hun altså ramme, når hun korrigeret er deromkring. Men igen - det vil være lidt anderledes, fordi hun er født så meget for tidligt som hun er.
Hun har jo ikke fået samme ro omkring sig, som hvis hun havde ligget i livmoderen. Hun er blevet hævet ud af livmoderen beroligende bevægelser og beskyttelse mod lys og lyd og er meget tidligt blevet udsat for et bombardement imod sine sanser. Og det påvirker hende naturligvis i sin udvikling nu og fremover. Hendes mentale og fysiske udvikling vil derfor naturligt være anderledes end hos børn født til tiden og det er helt okay. Du skal ikke lade dig gå på af det, men i stedet forsøge at støtte og guide hende så godt som muligt og holde fast i at hun trods sin tidlige start på livet, faktisk lyder til at have haft det meget godt. Hun er en stærk lille pige og det hele skal nok komme, hun skal bare have lidt mere tid :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske