Brev:
Natspisning og søvn
3. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Natspisning og søvn
Hej Helen.
Først og fremmest, tak for en kanon brevkasse. Er sikker på du hjælper mange mange frustrerede forælder "herude". Vi har gjort megen brug af andres breve i hvert fald... nu er det så vores tur til at have lidt "problemer"
Har lige lidt spørgsmål vedr. vores søn på godt 5 mdr.
Han er født på normal vis. Normal længde og vægt. En glad dreng som på de fleste måder trives. Han udvikler sig p.t. hurtigt motorisk.
Han vender sig snilt fra mave til ryg og ryg til mave. Han vil gerne ligge på maven og lege og får sig efterhånden (i det små) møflet lidt til siden eller frem efter legetøj som interesserer ham.
Han har alle dage været glad for mad. Han er indtil for en måned siden blevet ammet fuld ud, dog suppleret engang i mellem med flaske for at kunne blive ordentligt mæt. Da han var 4 måneder spiste han på et tidspunkt hver 45. minut om natten. Det var utroligt hårdt for mig. I samråd med vores egen sundhedsplejerske startede vi ske mad ud. Den 1. periode kun med et måltid, til aften, med grød og frugtmos.
Jeg er pt. i udtrapning af amning da jeg trænger til at blive mig selv igen, ikke føler han mættes ordentligt af min mælk og jeg har døjet utrolig meget med mælkeknuder. Jeg har derfor ikke meget mælk længere, men der kan da blive til et "snack måltid" eller et helt måltid hvis der er "sparret" op i mange timer.
Hans dagsrytme således ud - ca tider
06 bryst (spiser ikke meget, men melder sig - et lille "snack" måltid)
07 / 07.30 står han op
08.30 flaske inden formiddags lur
9-10 lur
11.15 grød og frugt mos.
11.45- 14 /15 middags hvil
Vi henter storesøster (foregår i bil og tager ca 30 min da vi bor et stykke fra instit)
15 / 15.30 flaske
17.30 grøntsags mos og frugt mos
19 bryst eller flaske
22 flaske
00 flaske
02 flaske
04 flaske (et af 00-04 måltiderne er ofte bryst)
..... så.... nu kommer mine spørgsmål så....
Er det normalt at spise så ofte når han snart er et halvt år gammel. Jeg har forsøgt at give ham lidt vand, som han gerne drikker, kl 22, for at se om det var tørst. Han tager gerne vandet men melder sig igen derefter - efter mad.
Han spiser og ligger sig derefter til at sove om natten, så der er ingen "bøvl" med ham om natten, men vi synes alligevel det er lidt ofte han vil spise. Han tager mellem 140 og 180 (en sjælden gang i mellem 200) ml i flasken.
Er der noget du synes vi kunne gøre mere hensigtsmæssigt i forhold til lidt mere nattero.
Nu har det lige været jul og vi har haft mange gæster og været meget i byen. Vi har forsøgt at give vores søn ro til sine sovetider, hvilket stort set er lykkedes. Dog kan vi ikke sige os fri for at have strukket hans lure lidt for det kunne passe med et køretidspunkt eller en tid vi skulle være i byen på. Han søvn mønster er den sidste uge gået HELT I KOKS!!!
Han sover ca. 20 min til formiddag. Ca. 1 time til middag og nogle gange en lille time sidst på eftermiddagen inde han bliver puttet til nat ved 19 - 19.30 tiden. Han sover altså stort set ikke om dagen, hvor det normale plejer at være ovenstående. Vi forsøger at køre og vugge med barnevognen når han vågner men lige meget hjælper det... han vil op. De fleste dage virker han egentlig også frisk og glad og "snakkende" når han kommer op efter den korte lur, men bliver rigtig rigtig træt hen omkring 16-17 tiden hvor jeg jo synes der er lang tid til puttetid kl 19 og også synes det er for sent at komme i en barnevogn...??...
Om aftenen og natten sover han stadig som han plejer - fint men med opvågning til spisning hver 2. time. Tror du uroen i søvnen er selvforskyldt fra vores side med al den tagen i byen og gæster i julen eller kan det evt. være tænder på vej? Han savler en del og "gnufler" på ALT han kommer i nærhed af...
Jeg vil jo utrolig gerne have ham kørt i et mønster der kan passe lidt ind med aflevering og afhentning af storesøster. Vi bor som sagt i en afstand til instit. så vi er nødt til at skulle ud at køre og det hele tager ca en halv time. Vores søn kan sagtens falde i søvn i bilen om morgenen og flyttes i barnevogn når vi kommer hjem til videre sovning. Men nu skal vi jo starte op iegen efter ferien og alt ser anderledes ud end inden ferien.
Kan jeg påvirke han søvn tror du så jeg kan "skabe" sovetid når jeg ønsker det eller må jeg acceptere at han sover når han sover og så må han leve med at hans lod er at blive vækket for at aflevere og hente storesøster? Jeg hader at vække ham og vil så gerne give ham ro til at sove...
Det var mange spørgsmål, håber du kan hjælpe os...
Kærlige hilsener fra de spørgende :-)