Svar: Unormal opførsel
3. januar 2010
Alder:
2 år
Kære Nina
Min umiddelbare tanke, når jeg læser din beskrivelse er, at din datter sandsynligvis reagerer med dårligt humør og tydelig stor frustration både fysisk og mentalt - fordi hun har lavt blodsukker. Det sker jo netop i forbindelse med at hun har været syg og hendes indtag af mad og væske har været minimalt og du fortæller, at så snart hun atter er rask og begynder at tage føde til sig, så bedres humøret betydeligt ...
Det er derfor vigtigt at I forsøger at få hende til at spise eller drikke noget, når hun er syg, selvom appetitten til at spise generelt ikke er særlig stor. For der må alt andet lige være en sammehæng her :)
Det er jo påviseligt at kost har stor indflydelse på vores humør og vores overskud. Det handler både om at spise regelmæssigt og om hvad vi spiser. Ved at spise visse madvarer og undgå andre, kan man styrke den måde vi føler os mentalt og fysisk og ved at spise regelmæssige måltider dagen igennem kontrolleres vores humør og vores følelse af velvære.
Serotonin er et af de stoffer som har betydning for vores humør, vores emotionelle stabilitet og også vores søvnkvalitet. Når man har et lavt serotoninniveau, er det ikke unormalt at humøret er meget dårligt og at man kan blive næste aggressiv.
Serotonin dannes, når vi spise tryptofanholdige fødevarer. Det kan være f.eks. bananer, brød, pasta og fede fisk som makrel og laks. Det er også godt at spise avocado, grøntsager, bagte kartofler, kylling og oksekød.
Mit forslag er derfor at I forsøge at få jeres datter til at spise nogle af disse ting i hverdagen og medtænker vigtigheden af netop tryptofanholdige fødevarer, når hun er syg. Simpelthen for at se om det kan gøre en ændring og gøre humøret mere stabilt :)
Der kan naturligvis også være tale om frustrationsanfald, som hører alderen til. Disse kommer dog ikke kun i forbindelse med sygdom, men kommer generelt i denne alder, når verden går jeres datter lidt imod og tingene ikke altid vil som hun vil. Det ses ofte hos børn i 1-3 års alderen og handler ofte om at barnet mangler ord.
Selvom jeres datter er god til at tale og gøre sig forståeligt, så er det naturligt stadig svært for hende at udtrykke sig helt præcist. Samtidig er hendes hjerne også stadig meget umoden og de forbindelser der skal dannes mellem de to hjernehalvdele er ikke færdigdannet. Det betyder at hun nogle gange ikke er i stand til at tage det roligt og tælle til ti. For hende bryder hele verden sammen, alt er kaos, hendes krops hormoner drøner rundt og hun kan slet ikke holde sammen på sig selv hverken fysisk eller mentalt.
Men det er en helt anden snak - umiddelbart tænker jeg at der hos jer er tale om en fysiologisk reaktion som skyldes at hun på grund af sygdom er i underskud af fødevarer og derfor reagerer med vredesudbrud som hun gør :)
Du spørger hvor I kan få hjælp og egen læge er naturligvis et bud. Ellers kan man jo også altid ringe til kommunen, - det kan være sundhedsplejersken, PPR afdelingen og nogle steder har man også familievejledere ansat. Det afhænger helt af problemstillingen man står i.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske