Unormal opførsel

3. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år

Unormal opførsel

Hej Helen

Min datter er som sagt lige blevet 2 år.

Vi har, efter sygdom, været vidner til en meget unormal / besynderlig opførsel fra vores datter.

Når hun er syg, får hun meget høj feber (ca. 40-41 grader), hun spiser intet og sover ikke ret meget. Når sygdommen er på retur og feberen væk, begynder hun at få nogle meget store raserianfald. De kan både opstå, når hun ikke kan få tingene til at lykkes eller ud i det blå. Det står på i 4-5 dage og vi har nu oplevet det 2 gange. De varer typisk 10 min. og kommer hver halve-hele time.

Hun skriger rigtig højt, græder, kaster sig bagover, ruller rundt på gulvet og lign. Vi er nødt til at holde hende fast, så hun ikke kommer til skade. Vi kan ikke tale til hende, berolige hende eller aflede hende - hun hører ganske enkelt ikke, hvad vi siger. Det er synes faktisk, det er meget uhyggeligt at se på.

Når det står på, stiller vi ingen spørgsmål til hende, for hun er ikke i stand til at tage stilling til dem. Hun er normalt en meget nem pige, dog med et stort temperament og stædighed. Hun er godt begavet, forstår rigtig mange ting, og man kan føre lange samtaler med hende.

Anfaldene afviger så meget fra, hvordan hun normal er, derfor tænker jeg at det har noget med hendes sygdomme at gøre - altså noget der giver sig til udtryk efter mange dage uden mad og søvn. Vi har ...

Annonce

... nemlig aldrig oplevet noget, når hun ikke er syg. Når hun begynder at sove og får noget at spise, får vi vores glade og søde pige igen. Men jeg tænker, at det ikke kan være rigtig at hun skal så langt ud efter endt sygdom. Det er så synd for hende - og for os.

Den første episode fandt sted efter vi var flyttet til en anden by og dermed også skift at dagpleje.
Endvidere er hun blevet storesøster. Men da hun var yngre udviste hun faktisk også anden adfærd efter sygdom. Hun var meget sur og intet virkede. En mini udgave af disse anfald, fandt sted da hun var 14 mdr. På dette tidspunkt var vi ikke flyttet.

Den første gang tog vi hende til lægevagten for at være sikker på, at hun ikke havde ondt nogle steder, der var hun 1½ år. Sidste gang bestilte jeg en samtale hos min læge, som vurderede, at det voksede hun fra. Dette svar vil jeg ikke accceptere. Der må kunne gøres et eller andet.

Min mand og jeg føler os meget magtesløse i forhold til, hvordan vi skal opføre os overfor hende, og hjælpe hende, når disse anfald står på.
Skal vi trøste, støtte, vise forståelse eller skal vi være hårde og sige, at hun skal holde op.

Ingen jeg kender kan nikke genkendende til hvad jeg fortæller.

Kan du hjælpe mig med nogle redskaber til hvordan vi kan hjælpe hende - hvor kan vi henvende os med vores problem??

Venlig hilsen
Nina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor