Svar: For lidt vækst

30. december 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lillemandens mor

Højde er arveligt og hvor høje børn bliver afhænger af, hvor høje forældrene er. Hvis man som forældre er meget høje, så vil barnet ofte ligge i den øvre end og måske over normalgrænser, og på samme måde vil lave forældre ofte få børn der ligger under gennemsnittet. I nogle familier findes mange høje personer, I andre familier findes mange lave personer, så arv spiller helt klart ind - også i flere generationer.

Men også miljø har betydning. Det er har noget at sige, hvordan man lever, hvad kost man tilbydes osv. Og så har det faktisk også noget at sige, hvornår man går i pubertet. Hvis man går i puberteten meget tidligt, så bliver man normalt ikke så høj, som hvis man går i pubertet meget sent. Drenge går normalt i pubertet senere end piger og man oplever ofte drenge, som er meget små i de første år og når de så bliver 14 år, så sker der en voldsom vækstspurt. Du kan derfor ikke kun gå ud fra at fordoble hans mål ved 2 års undersøgelsen, for meget kan ændre sig endnu - men 180 bliver han nok ikke, hvis I selv er under 170 :)

Det er lægen der skal vurdere et barns vækst og til at vurdere dette måles blandt andet højde og vægt. Når I skal til 3 års undersøgelse er det derfor rigtig vigtigt at du drøfter det med jeres læge. Lægen vil ud over at måle og veje din dreng, indtegne målene på vækstkurver. Han vil lade jeres højde indgå i sin vurdering og sandsynligvis også spørge til, hvornår I gik i pubertet. Han vil også tale med jer om hvordan I og jeres dreng spiser, hvordan hans appetit er, hans afføringsmønster, om han bruger sig selv fysisk - spiller bold, løber, leger osv. som man kan forvente af et barn på 3 år. Det har alt sammen betydning for at man kan vurdere om væksten er 'normal' eller noget man skal undersøge nærmere.

Hvis lægen mener der kan være tale om en decideret vækstforstyrrelse, så vil han henvise jer til børneafdelingen. Her vil man kunne røntgenundersøge venstre hånds håndled og knogler og ...

Annonce

... derudfra bedømme barnets vækst. Ud fra det du fortæller, så vil lægen sandsynligvis ikke være bekymret. Det er mere en oplysning til dig omkring, hvordan man vurderer en evt. vækstforstyrrelse :) Når barnets knoglealder og den aktuelle højde kendes, så er det muligt at beregne en prognose for barnets sluthøjde som voksen. MEN, en sådan prognose er dog også relativt unøjagtig og unøjagtigheden er desværre størst hos børn med vækstforstyrrelser, hvor behovet jo netop kan være særlig begrundet ...

Men hvad kan du så gøre nu? Det bedste du kan gøre er at fokusere på at din dreng trives og virker til at udvikle sig i sund og fin retning. Det er bedre at være sund, rask, lille og vågen end det er at være syg, stor og doven! Der findes masser af piger, som ikke er mere end 160 cm høje og faktisk har flere og flere piger også mænd der er mindre end dem selv. Nu er det jo ikke højden det kommer an på :)

Hold op med at måle ham hele tiden, det er frustrerende for jer begge. Sørg for at din dreng får masser af sund kost, masser af gode fedtstoffer gerne fra fisk - det vil være rigtig godt, hvis han spiser fisk næsten hver dag til frokost. Det kan være torskerogn, fiskefrikadeller, fiskefilet, rejer, muslinger, makrel i tomat osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Sørg for at han får masser af protein via kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din dreng spise disse ting også. Han må f.eks. gerne få hårdkogt æg og han må også gerne få omelet og lignende til frokost en gang imellem.
Du kan også tale med lægen om, hvorvidt lægen mener det kunne være relevant at tilbyde jeres dreng lidt proteindrik ...

Jeg håber at ovenstående giver dig lidt mere viden omkring vækst og højde og hjælper dig lidt på vej. Som sagt lyder det ikke som om at du skal være særlig bekymret, mon ikke lillemanden ligner sine forældre og ender med sin fars højde :) Men tal med jeres læge til 3 års undersøgelsen og få lidt mere ro på der.

Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor