Svar: Skæv hovedform
29. december 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Gabriella
Hvis man giver flaske og holder barnet i samme arm, hver gang det spiser eller ammer og kun ammer med det ene bryst, så er der en risiko for at barnet kan blive skæv eller flad i sin hovedfacon. Det er derfor vigtigt at man er opmærksom på at barnet ikke bør spise kun fra en side ...
Man kalder det for "lejringsbetinget skævt kranie" og det er karakteriseret ved en fladhed i den ene side af baghovedet og en let frembuling af panden i samme side. Derved kommer øret til at stritte lidt mere i den ene side end den anden. Der kompenseres som regel lidt for det under væksten, så det bliver mindre udtalt med tiden og som regel hjælper det også at barnet begynder at få lidt mere hår. Det er altså et kosmetisk problem, med derfor alligevel noget I bør gøre noget ved...
Den vigtigste forebyggelse af skævt kranie og fladhed af nakken er, at undgå at kraniet belastes ensidigt. Det lyder ikke som om at jeres datter er meget skæv, men stadig er det jo nok til at I kan se det og det skal I reagere på. Det er vigtigt at I lægger hende så meget på maven som mulig, da hun i maveliggende stilling ingen tryk har på sit hoved. Hun kan ligge på maven på et tæppe på gulvet, på jeres lår og også når I bærer hende, kan hun bæres rundt på maven ...
Det er også vigtigt at I sørger for at ligge hende på siden og hvis hun er skæv i f.eks. højre side, så skal I naturligvis lægge hende mere på venstre side, så højre side af hovedet aflastes. Hvis hun er flad på baghovedet kan I evt. lægge en lille pude i ryggen på hende, så hun ikke med det samme triller om på ryggen igen.
Hvis I bruger skråstol, så hold pause med den. Her vil hun også sidde med hovedet presset mod stolen og derfor få et ekstra tryk ind på hovedet der.
Derudover skal I sikre jer at hun ikke tillades at ligge med hovedet til den foretrukne side, når hun skal sove. I er altså nødt til aktivt at gå ind og flytte på hendes hoved, når hun er faldet i søvn. I kan tage en strømpe og fylde den med grødris, så I får en lidt tyk, tung og stadig blød pose. Læg den ved hendes ansigt, når hun sover, så hun ikke kan dreje hovedet til den side, hvor posen ligger. Hvis hun er flad i højreside, skal posen lægges ved højre side, så hun bliver tvunget til at ligge med hovedet til venstre.
Prøv at vende hende modsat i sengen, så hun også på den måde måske får lyst til at kigge den modsatte vej. Vær hele tiden opmærksom på hvor hun helst vil kigge hen og læg hende så, så hun "tvinges" til at dreje sit hoved i den ønskede retning. Hæng ting, uroer og lignende op ved puslebordet, som igen får hende til at kigge til den side, hvor du gerne vil have hun ser hen.
Og så vær opmærksom på hvordan I bærer hende, sørg for at bære hende i både venstre og højre arm og det samme, når I giver hende mad.
I skal være opmærksomme på om hun kan dreje sit hoved til begge sider uden problemer. Hun skal kunne dreje hovedet +-90°. Hvis hun ikke kan dreje sit hoved lige langt til begge sider, så har hun måske problemer med stramning af en halsmuskel og det kan være nødvendigt med fysioterapibehandling. Hendes kranieform vil dog her normalt være synlig skæv og hun vil normalt have haft problemet gennem længere tid ...
Hvis I er i tvivl, så få lægen til at vurdere det.
Det er vigtigt, hvis hun er skæv, at I gør noget aktivt nu, så kan I nå at rette det op. Men det skal også være nu, det anbefales normalt at behandling iværksættes inden barnet er 4 måneder gammelt ...
Håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske