Svar: Meget morsyg - 16 mdr.
27. december 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Jannie
Når børn gennem længere tid har virket meget morsyge og tydeligt favoriserer den ene forældre mere end den anden, så kan man som 'favorit-forældre' godt komme i en situation, hvor man ubevidst kommer til at skubbe sit barn lidt fra sig.
Det kan være du siger "Nu må du altså lige.." eller "mor skal også.." eller "hold nu op med at være så pylret..." eller hvad det nu kan være du tænker eller føler og når hun føler sig afvist, så vil hun naturligt blive mere klæbende. Det er altså en meget dum cirkel at komme ind i, for jo mere træt du bliver af hende, jo mere hun mærker du afviser hende eller bliver irriteret på hende, jo mere vil hun klæbe til dig og jo mere træt bliver du ...
Det lyder jo ikke som om at din datter har problemer med at være sammen med de andre. Hun har masser af omsorgspersoner omkring sig og hun bruger dem flittigt og det går godt - men så snart mor viser sig, bliver hun pylret og omklamrende og det i en grad som irriterer dig.
Selvom det er svært, så prøv om du kan se det som noget positivt. Sig til dig selv at din datter lige nu har ekstra meget behov for dig og giv hende alt det af dig, som du kan. Jeg ved godt at mange faktorer spiller ind og at du har mange andre ting at 'kæmpe' med, men det er vigtigt at din datter mærker at du er der for hende, at hun virkelig føler at mor er der for hende, kun derved kan hun slippe og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Det er derved du oplever at hun bliver mindre krævende i forhold til dig :)
Stort knus og rigtig meget held og lykke.
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske