Svar: Stammer han? - 18 mdr.

16. december 2009

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maibrit

Dejligt at høre at der nu er begyndt at komme lidt mere bevidst lyd ud af Valdemar :)

At stamme betyder at ord eller hele sætninger gentages, at lyde forlænges eller at barnet sidder helt fast på det enkelte ord. Det kan forekomme i meget forskellige grader.

Man ser ofte at småbørn som din dreng eller hos børn helt op i 3 årsalderen, kan være så ivrige efter at fortælle noget, at de ligesom snubler over ordende eller er nødt til at gentage flere gange før det rigtige ord kommer frem. Det kan også være stavelser at barnet gentager.

Det har sjældent noget med vedvarende begyndende stammen at gøre, men man skal naturligvis være opmærksom. Det bedste du kan gøre er at give din dreng tid til at fortælle det han vil sige og ikke presse på eller rette på ham, når han siger noget.

Sæt dig ned i øjenhøjde og se ham i øjnene, så han er sikker på at han har din ...

Annonce

... kontakt og at du har tid og lyst til at høre, hvad han fortæller dig.

Vis interesse for det han siger, smil, brug din mimik og se aktivt lyttende og interesseret ud.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du må ikke afbryde ham eller sige ordende for ham og du bør heller ikke stille alt for mange spørgsmål, for det gør det sværere at fortælle, hvis man skal svare på noget præcist end hvis man selv fortæller impulsivt.

Som sagt tror jeg ikke at du lige nu behøver være bekymret, det handler ganske givet om at han nu netop er begyndt at vise interesse for at tale og så kan han næsten ikke få sagt det hele uden at 'hoppe' lidt på ordene :) Hvis du oplever at det fortsætter og du bliver bekymret over hans ikke-flydende tale, så er det fint at kontakte en talepædagog. Der er ansat talepædagoger i kommunen - her vil også daginstitutionen kunne henvise videre :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder