Svar: Stammer han? - 18 mdr.
16. december 2009
Alder:
18 mdr.
Kære Maibrit
Dejligt at høre at der nu er begyndt at komme lidt mere bevidst lyd ud af Valdemar :)
At stamme betyder at ord eller hele sætninger gentages, at lyde forlænges eller at barnet sidder helt fast på det enkelte ord. Det kan forekomme i meget forskellige grader.
Man ser ofte at småbørn som din dreng eller hos børn helt op i 3 årsalderen, kan være så ivrige efter at fortælle noget, at de ligesom snubler over ordende eller er nødt til at gentage flere gange før det rigtige ord kommer frem. Det kan også være stavelser at barnet gentager.
Det har sjældent noget med vedvarende begyndende stammen at gøre, men man skal naturligvis være opmærksom. Det bedste du kan gøre er at give din dreng tid til at fortælle det han vil sige og ikke presse på eller rette på ham, når han siger noget.
Sæt dig ned i øjenhøjde og se ham i øjnene, så han er sikker på at han har din kontakt og at du har tid og lyst til at høre, hvad han fortæller dig.
Vis interesse for det han siger, smil, brug din mimik og se aktivt lyttende og interesseret ud.
Du må ikke afbryde ham eller sige ordende for ham og du bør heller ikke stille alt for mange spørgsmål, for det gør det sværere at fortælle, hvis man skal svare på noget præcist end hvis man selv fortæller impulsivt.
Som sagt tror jeg ikke at du lige nu behøver være bekymret, det handler ganske givet om at han nu netop er begyndt at vise interesse for at tale og så kan han næsten ikke få sagt det hele uden at 'hoppe' lidt på ordene :) Hvis du oplever at det fortsætter og du bliver bekymret over hans ikke-flydende tale, så er det fint at kontakte en talepædagog. Der er ansat talepædagoger i kommunen - her vil også daginstitutionen kunne henvise videre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske